Noordereiland, van oost naar Middle Earth. - Reisverslag uit New Plymouth, Nieuw Zeeland van Dick Dam - WaarBenJij.nu Noordereiland, van oost naar Middle Earth. - Reisverslag uit New Plymouth, Nieuw Zeeland van Dick Dam - WaarBenJij.nu

Noordereiland, van oost naar Middle Earth.

Door: Netty en Dick

Blijf op de hoogte en volg Dick

15 Januari 2015 | Nieuw Zeeland, New Plymouth

Kia Ora familie, vrienden en collegae,

Heer weer even een teken van leven vanuit NZ.

In Rotorua zijn we eerst nog even ingewijd in de rituelen van de Maori en hebben we met de buschauffeur op de terugweg de “Roundabout” song meegedaan en hebben we een minicursus Haka gevolgd. Het is nog even wennen om iedereen hiermee schrik aan te jagen maar we gaan het thuis ongetwijfeld nog een keer proberen op een rustige zondagochtend.

Daarnaast zijn we elke keer weer verbaasd over het vulkanische geweld en de schoonheid van de natuur met al zijn varens, modderputten, kokende meren en vergezichten. Wat wel opvalt is dat je hier (behalve schapen, koeien en paarden) hier weinig dieren van enige importantie tegenkomt.

Wat hier wel goed vertegenwoordigd is zijn de vissen en elke Kiwi lijkt wel een eigen boot te hebben in wat voor desolaat gebied of welke campsite je ook komt. Bij het verslag van Auckland hebben we al wat foto’s toegevoegd van de vismarkt waar zelfs Koikarpers voor consumptie worden aangeboden.

Na een monsterrit van 336 km waarbij zeker de helft onverhard met veel bochten, stijgingen en natuurlijk dalingen zijn we ’s morgens om 06.00 uur vertrokken en om 14.00 uur ’s middags aangekomen in Napier. Daar hebben we ’s avonds heerlijk gegeten bij Mission Estate en wij kunnen u het volgende adviseren Mission Estate Pinot Gris Gewürztraminer voor bij een voorgerecht vis, Mission Estate Reservé Malbec voor bij een hoofdgerecht met lamsvlees en de Mission Estate late Harvest voor bij het dessert.

Nou Johnnie, daar gaat je bril aan het eind van de avond echt scheef van op je neus staan jochie !!! Voor een ieder is dit wijnadvies geheel vrijblijvend en gaan wijn in Nederland bij Hanos op zoek naar deze koninklijke flesjes.

Voor de rest in Napier hebben we de Jan van Genten kolonie bezocht bij Cape Kidnappers. Nu kunnen we stoer doen dat we het hele stuk (20 km) langs de kust hebben gelopen om er te komen maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat wij ons op een vermakelijke manier op een aanhanger van een tractor hebben laten vervoeren. Berg je op en hop bij de vogels (alhoewel dit ook wel even zweten was).

Deze kolonie Jan van Genten strijkt ieder jaar in november neer om vervolgens eieren te leggen, gezamenlijk met manleif uit te broeden en vervolgens weer in april te vertrekken. Daarna zijn de vogels een halfjaar op zee en herhaalt dit ritueel zich jaarlijks. Het is wel geweldig om deze tocht te doen omdat de rostpartijen per halfuur veranderen oplopend van 200.000 jaar tot 1 miljoen jaar oud

Dat doet me een beetje terug denken aan de DWD (De Wereld draait Door) masterclass van Professor Robert Dijkgraaf die in 60 minuten even een nul tot een volledig melkwegstelsel komt en een vergelijking maakt tussen massa en tijd.

Het is dus weer een een paar uur tijdreizen geweest en hebben in 4 uur tijd een grens van nul naar 1 miljoen jaar terug afgelegd. In NZ zullen ze wederom” Awesome mate” zeggen en wat zijn die vogels geweldig geëmancipeerd, lijkt een beetje op Nederland met al die pappa’s achter de kinderwagen, een luiertje verschonen, boodschappen doen.

De Jan van Genten moeten hier broeden en vissen, vissen is bij ons een ander woord voor bier drinken met je maten en dat is ook zo slecht nog niet. De JVG bar zijn we echter nog nergens tegengekomen, misschien gaat dat nog komen??

Waar zijn de zeebonken van vroeger gebleven met een tattoo van` Vadâh en Moedâh` en schieten we niet een beetje teveel door in pappa spelen en moeten we niet wat meer gaan vissen mannen.
De meningen zullen daarover ongetwijfeld verdeeld zijn maar doe er uw voordeel mee.

Nu weer even serieus, in Taupo even een dagstop gemaakt bij de Huka Falls waar Lex en Max in 2002 in de Huka Lodge kun huwelijksreis hebben doorgebracht, mmm verdorie dat is ook toevallig, dat zijn wij ook net aan het doen. Wat is Nieuw Zeeland dan klein hé,waar wel een verdomd eind vliegen kunnen we een ieder mededelen.

Vervolgens een dag later doorgereden naar Whakapapa village waar de Tongariro Crossing zich bevindt maar daarover later meer. We zijn nu dus bij Mordor en Mount Doom aangekomen en wij kunnen u verzekeren dat de foto’s mooi zijn omdat wij een vlucht over alle drie de vulkanen hebben gemaakt. LOTR fans nog even geduld en het volgende verslag zal niet lang op zich laten wachten.

Voor nu weer veel cheers and NZ beers vanuit een zonnig Northern Island Down Under, Netty en Dick.

• 15 Januari 2015 - 07:09

Sandy:

Hi Dick en Net, fijn weer van jullie horen. Het is echt supergaaf wat jullie allemaal mee maken. Jullie willen straks vast niet meer terug naar huis ;)
    Veel plezier nog !!!

Liefs van ons

• 15 Januari 2015 - 08:46

Ma/Géraldine:

"Oh Happy Day", vanuit een stormachtig Den Haag op de 15e januari in het jaar 2015.
    Yesss, we zitten weer allemaal geknield bij onze twee verhalenvertellers. Want...dát kunnen jullie. Een verslag geven, doorspekt met historische items, humor en heerlijke gerechten. Die wijnen maken "den Oprechten Liefhebber" weer verschrikkelijk nieuwsgierig. En dan nog een mini-cursus Haka. Kan daar ook het huidige Kabinet Rutte II een "boost" door krijgen??? Het schiet ( !!! ) maar niet op met Ollie B.Opstelten. In 1e instantie, onze politie automatische wapens beloven, náást de Walther huppelepup, of is het inmiddels de Glock broodnodig in " onze strijd tegen het extremisme ", heeft hij die belofte na 24 uur alweer ingetrokken. Maar...het Nederlanderschap ontnemen, plus nog wat op de stoffige plank liggende maatregelen ter ondersteuning van de AIVD, gaan met voorrang door de 2e en 1e Kamer. Werd tijd, dat Justitie/Veiligheid en...Defensie meer financiële middelen krijgen om de weerbaarheid op juiste-sterkte te krijgen. De tijd van "Scouting" is voor een héle tijd niet meer aan de orde. Edoch, jullie zijn verre van Divers Gekrakeel, en zo hoort 't ook. Als je je Samenlevingscontract/huwelijksreis beleeft, op onder andere dezelfde lokatie als "onze Lex en Max" ben je toch wel behoorlijk historisch-bezig. Dat....dient geboekstaafd te worden! En...dat is geschied, getuige jullie intensieve verslaggeving. Maarre..."men" verplicht jullie daargind toch niet tot het laten plaatsen van een "tattoo" om de vriendschapsbanden te bezegelen??? Een flinke borrel tesamen lijkt mij genoeg. Awel, geliefd 2-tal....ik beleefde, zoals ik al schreef, weer veel genoegen aan jullie belevenissen. DOE PRETTIG VOORT! Jullie horen mij weer. Alle lieffffssss. Ma/G.

• 15 Januari 2015 - 11:39

Maya En Frank:

Hi Netty & Dick,

Wat een mooi reisverslag weer. Doen jullie goed!
    Heel veel plezier nog met de verdere ontdekkingen en belevenissen.
    Bedankt voor jullie kaartje! Heel lief. En dat uit NZ!!

Liefs,
    Frank & Maya

• 15 Januari 2015 - 11:46

Coby En Bert:

Hallo samen :)) Het verhaal is weer prachtig en de foto's geven ons er een beeld bij. Wat zijn de mannen (en vrouwen wat minder) mooi beschilderd. Ben benieuwd hoe de Haka dans (heet dit zo??) eruit ziet en wat voor geluiden erbij horen. Vervolg jullie reis voorzichtig en vooral genieten!! Liefs Coby en Bert

• 17 Januari 2015 - 18:23

Johnnie Met Scheve Bril:

Hoi luitjes,
    Ik heb de wijntjes al gevonden hoor!
    Wederom schitterende foto's.
    Genieten zou ik zeggen.
    Kind regards,
    Johnnieo

• 17 Januari 2015 - 18:29

Johnnie:

Hoi luitjes,
    Ik heb de wijntjes gevonden hoor!
    Schitterende foto's.
    Genieten zou ik zeggen.
    With kind regards,
    Johnnie met de scheve bril

Verslag uit: Nieuw Zeeland, New Plymouth

Tahiti en New Zealand 2014-2015

Prachtige eilanden in Frans Polynesië en schaapjes tellen in New Zealand.

Reisroute;
Vliegen van Amsterdam-Londen-Los Angeles-naar Papeete (Tahiti).
18-12-2014 start cruise Ocean Princess Papeete-Huahine-Rangiroa-Raiatea-Bora Bora-Moorea-Papeete.
28-12-2014 Vlucht naar Auckland-New Zealand.

Oudejaarsavond Skytower-nieuwjaarsdag in Auckland.
02-01-2015 Camper ophalen en Via de Coromandel naar Rotorua,
09-01-2015 Rotorua - Napier, 10-01-2015 Wijnroute, 11-01-2015 Napier-Taupo, 12-01-2015 Taupo-Tongariro, 13-01-2015 wandeling vulkanen, 15-01-2015 Tongariro-New Plymouth via de "Forgotten Highway", 17-01-2015 New Plymouth-Wellington en vliegshow Masterton, 19-01-2015 Ferry van Noorder naar Zuidereiland, aankomst Abel Tasman NP, 22-01-2015 Abel Tasman NP - Punakaiki Rocks, 23-01-2015 Punakaiki Rocks- Fox Glacier, 24-01-2015 Helihike Fox Glacier, 25-01-2015 Fox Glacier-Queenstown, 27-01-2015 Queenstown-Te Anau, 28-01-2015 Cruise Doubtful Sound, 29-01-2015 Te Anau-Milford Sound, 31-01-2015 Cruise Milford Sound, 01-02-2015 Milford Sound- Dunedin, 02-02-2015 Albatrossen en pinguïns bezoeken, 03-02-2015 Dunedin- Mount Cook, 04-02-2015 bezoek Sir Edmund Hillary Center, 05-02-2015 Mount Cook-Akaroa,
07-02-2015 Akaroa-Christchurch, 09-02-2015 Vlucht Christchurch- Auckland, 10-02-2015 Diner Peter Gordon, 11-02-2015 Vlucht Auckland naar Amsterdam via Los Angeles. 12-02-2015 Einde wereldreis.