Mordor and Mount Doom. - Reisverslag uit New Plymouth, Nieuw Zeeland van Dick Dam - WaarBenJij.nu Mordor and Mount Doom. - Reisverslag uit New Plymouth, Nieuw Zeeland van Dick Dam - WaarBenJij.nu

Mordor and Mount Doom.

Door: Netty en Dick

Blijf op de hoogte en volg Dick

15 Januari 2015 | Nieuw Zeeland, New Plymouth

Kia Ora familie, vrienden en collegae,

Zoals beloofd snel een verslag van het Tongariro NP voordat onze internetverbinding weer vervalt,.

Het eerste Nationale Park in NZ dat zich in 189 van onze jaartelling heeft gevormd en nog nog steeds voor een deel actief is dus het het Tongariro NP .De laatste serieuze uitbarsting is in 1995 geweest. Het gebied bestaat uit vele vulkanen waarbij de Mt. Ruapehu met zijn besneeuwde top, Mt Ngauruhoe en MtTongariro een prominente rol spelen.

De beroemdste wandeling Tongariro Crossing is 17,4 kilometer lang en daarbij zo´n 700 meter geklommen dient te worden, de wandeling duurt gemiddeld 8 tot 9 negen uur en is een one way ticket waarbij bij je het vervoer naar het startpunt en het ophalen bij de finish kunt regelen.

Op zonnige zomerdagen gaan er wel meer dan 1000 per dag mensen naar boven en wij hebben geluk dat de zon volop schijnt, voor wandelen in een onbeschermde omgeving met niet meer in de benen dan een globaal wandelweekend kunnen we vaststellen dat de combinatie warmte, forse stijgingen, onvoldoende getraindheid en beschutting een te groot risico vormen.

Zodoende besluiten we om ons te melden op het kleine vliegveld Chateau Airport omdat we de omgeving toch willen zien en het weer is zo onbewolkt dat de kans op goede foto en videobeelden erg groot is.

Eerst gebeld met de airport waar bij we om 09.00 het verzoek kregen om om 09.40 uur terug te bellen. Aangezien de Kiwi´s er nog al een handje van hebben om zeer snel te spreken zijn we maar naar het vliegveld 10 km verderop gereden.

Daar zaten al drie mensen te wachten en ja verdomd hoor ook Nederlanders UIT Capelle aan den IJssel van een Djosergroep die de vlucht gingen maken. Wat bleek nu er de assistent van de piloot was ziek en hij moest alles nu zelf regelen.

Dat betekent reserveringen, betalingen, vliegen, tekst en uitleg geven tijdens de vlucht, tanken, voorruit poetsen en dan ook nog eens gastvrij en vriendelijk zijn. Petje af voor Toni, hij kan zo voor Saffier en Sodexo werken dat is ook nogal eens kunst en vliegwerk.

Gelukkig was er deze ochtend nog ruimte voor een extra vlucht en mochten we met Toni mee in zijn vliegtuigje met 5 personen incl.piloot, de andere gasten waren een gepensioneerde piloot en een man uit Finland. Vanaf het weiland vertrokken we richting de vulkanen, het blauwe meer, de Emerald Lakes en langs de Red Crater.

Aan de achterzijde van de Mt. Ruapehu die naast andere plaatsen in dit gebied die als filmset voor LOTR hebben gediend. Geweldig om hier overheen te vliegen en wat een vergezichten maar oordeel zelf en zie de foto´s.

Voor de LOTR kenners, hier heeft zicht de laatste grote slag van de coalitie van de Elfen tegen de Orks afgespeeld in wat ze noemden Middle Earth. s´middags zijn we naar 2020 meter hoogte gegaan en hebben we de top van Mt. Ruapehu van nabij kunnen aanschouwen.

De volgende dag hebben we een wandeling gemaakt en zijn we lang en soms ook op velden geweest waar de LOTR is opgenomen.

Wij kunnen een ieder verzekeren dat dit echt een Tour de Force is geweest omdat weersomstandigheden hier in korte tijd kunnen omslaan en men met zoveel mensen, materiaal en belemmeringen te maken heeft gehad dat het echt topsport is geweest om alle scenes te draaien.

Peter Jackson is wat dat betreft een waardige Sir, maar een Sir kan niet zonder zijn secondanten en dat is er weer één om in de zak te steken.

Van groot tot klein, hoog tot laag .. wanneer het regent worden we allemaal nat er is echter maar één remedie en dat is teamspirit.
Zal die Haka dan echt werken, we gaan het na de vakantie allemaal proberen en wie weet worden we dan ook wereldkampioen Rugby.

Dat is dan tevens een spoor dat we in Wellington straks uit gaan zoeken en tevens het hoofdkwartier van Sir Jackson, je gelooft het haast niet en misschien komen we Richie McCaw nog wel tegen, Captain van The All Blacks.

Dat is dan hetzelfde als op een reis naar Zuid Frankrijk Paul Bocuse tegenkomen, dat geluk hebben we al gehad wie weet wat we hier nog allemaal gaan meemaken.

Nu komend weekend op naar Masterton voor de tweejaarlijks vliegshow nieuwsgierig kijk dan even op www.wingsoverwairarapa.co.nz en we laten alle Toni´s even meegenieten van vliegtuigen uit o.a. de 1e en 2e wereldoorlog.

Toys for boys dat dan weer wel maar ze verkopen er ook wijn en dat is natuurlijk weer leuk voor het meisje.

Even terug naar het begin en geniet mee van de plaatjes van Middle Earth en de groeten van alle Hobbits,.Orks, Elfen,The Wizzard en wie je verder maar ook kunt bedenken maar vooral gewone mensen `like we are` die het geluk hebben om dit spoor te mogen volgen en jullie deelgenoot te mogen maken,is dat niet bijzonder en daar hebben we niet eens een Wizzard voor nodig.

Hear you soon and see you later. Cheers and Beers Netty en Dick.

• 15 Januari 2015 - 18:48

Jan En Eveline:

Leuke verhalen met mooie foto's van indrukwekkende natuur en LOTR .
    Maar jullie begrijpen het al........
    Hoe bevalt de camper?
    Nog heel veel vakantie plezier.
    Groetjes Eveline en Jan

• 16 Januari 2015 - 08:20

Ma/Géraldine:

Windy Den Haag, de 16e januari '15.
    Hi die hi en ho die ho, reisminnend 2-tal!!!
    Dat is even een vlot 2e deel, wat jullie plaatsten. Met "Toni Macaroni" de lucht in en...nee..niet de paden op!
    Jullie deden er goed aan om het wandeltraject per vliegtuigje "te doen". Doch, jullie bevinden jullie wel in een oeroude omgevinģ. Slapende-vulkanen, beetje onherbergzame omgeving etc. Eh...maar alhoewel NZ niet zo rijk bedeeld is aan wilde dieren ( hè,hè,hè: de tamme "zitte" thuis ) vraag ik mij toch af, of...er , ja ik noem maar een struik: adelaars, haviken, condors of anderzins gevleugelde-vrienden "wonen".
    Dank, voor dat toch ook weer, goedgeschreven verslag. Da doe mij deug!!!! "Camper" lekker een eind weg lieve zoon en schoondochter. Wij houden "ketaak" ( géén NZ-dialect maar een uitdrukking van vriendin Janny Peeters, uit Wassenaer. ) Bon Voyage en proost...bij de eerstvolgende Stop.

Verslag uit: Nieuw Zeeland, New Plymouth

Tahiti en New Zealand 2014-2015

Prachtige eilanden in Frans Polynesië en schaapjes tellen in New Zealand.

Reisroute;
Vliegen van Amsterdam-Londen-Los Angeles-naar Papeete (Tahiti).
18-12-2014 start cruise Ocean Princess Papeete-Huahine-Rangiroa-Raiatea-Bora Bora-Moorea-Papeete.
28-12-2014 Vlucht naar Auckland-New Zealand.

Oudejaarsavond Skytower-nieuwjaarsdag in Auckland.
02-01-2015 Camper ophalen en Via de Coromandel naar Rotorua,
09-01-2015 Rotorua - Napier, 10-01-2015 Wijnroute, 11-01-2015 Napier-Taupo, 12-01-2015 Taupo-Tongariro, 13-01-2015 wandeling vulkanen, 15-01-2015 Tongariro-New Plymouth via de "Forgotten Highway", 17-01-2015 New Plymouth-Wellington en vliegshow Masterton, 19-01-2015 Ferry van Noorder naar Zuidereiland, aankomst Abel Tasman NP, 22-01-2015 Abel Tasman NP - Punakaiki Rocks, 23-01-2015 Punakaiki Rocks- Fox Glacier, 24-01-2015 Helihike Fox Glacier, 25-01-2015 Fox Glacier-Queenstown, 27-01-2015 Queenstown-Te Anau, 28-01-2015 Cruise Doubtful Sound, 29-01-2015 Te Anau-Milford Sound, 31-01-2015 Cruise Milford Sound, 01-02-2015 Milford Sound- Dunedin, 02-02-2015 Albatrossen en pinguïns bezoeken, 03-02-2015 Dunedin- Mount Cook, 04-02-2015 bezoek Sir Edmund Hillary Center, 05-02-2015 Mount Cook-Akaroa,
07-02-2015 Akaroa-Christchurch, 09-02-2015 Vlucht Christchurch- Auckland, 10-02-2015 Diner Peter Gordon, 11-02-2015 Vlucht Auckland naar Amsterdam via Los Angeles. 12-02-2015 Einde wereldreis.