Wings over Wairarapa, the NZ Aviaton Candystore. - Reisverslag uit Motueka, Nieuw Zeeland van Dick Dam - WaarBenJij.nu Wings over Wairarapa, the NZ Aviaton Candystore. - Reisverslag uit Motueka, Nieuw Zeeland van Dick Dam - WaarBenJij.nu

Wings over Wairarapa, the NZ Aviaton Candystore.

Door: Netty en Dick

Blijf op de hoogte en volg Dick

21 Januari 2015 | Nieuw Zeeland, Motueka

Hey mates (m/v),

Ondertussen zijn we sinds maandagmiddag op het Zuidereiland en jawel wederom is Nederland in het spel omdat we nu in het Abel Tasman NP zijn, donderdag vertrekken we naar de alpen van NZ waar we Fox Glacier zullen gaan bestijgen, hikingboots, stijgijzers, sunblock en nog veel meer maar dat komt later.

Zoals beloofd hebben jullie nog een verslag tegoed van de Aviatonshow bij Wairarapa.

Om te beginnen moesten we die dag ruim 400 km afleggen om ter plaatste te komen en was het een warme dag met temperaturen oplopend tot 29 C, wanneer je dan de hele dag op een open veld zit heb je wat afkoeling nodig. De kiwi’s hadden goed watervoorzieningen gezorgd en met een stoeltje en een paraplu (zie foto’s Netty) houdt je het uit.

Nu even terzake; zoals aangekondigd hebben we deze dag kunnen genieten van diverse vliegtuigen uit de 1e en 2e wereldoorlog aangevuld met modernere types. De landmacht van NZ had ook een aandeel in het geheel met diverse voertuigen en er waren voertuigen-motoren uit de oude doos.

Voor de kenners onder ons volgen hier de vliegtuigen-helikopters die zoal de revue hebben gepasseerd; Sioux, Iroguois helikopters, Harvards, MX2, DH Vampire,Venom Haviland DH 112,YAK 52, Avro Anson, TBM 3E Grumman Avenger. Uit de 1e wereldoorlog; Fokker Dr.1 Triplane bekend van de Red baron Von Richtofen (niet te verwarren met generaal von Klinkenhofen van Allo Allo) Fokker D7, Sopwith Triplane en Camel, Royal Aircraft Factory SE5E, Airco DH 5 (hebben deze trouwens allemaal airco, arko gaat niet hebben geen ramen) Pfalz D2, Nieport 11.

En vanuit de 2e wereldoorlog; Supermarine Spitfire TR 9, Spitfire MK 9, Goodyear FG-4U Corsair, North Amercain Mustang, Harvards en de P40 Kittyhawk.

Verder was er een demonstratie van de Lucht Mobiele Brigade van NZ met pantservoertuigen van de Landmacht, het deed Dick weer een beetje terugdenken aan de kinderjaren waarbij de gehele huiskamer stond afgesmeerd met soldaten en moeders geen stofzuiger door de kamer mocht halen om alle slagen niet te verstoren. Verder werden er vroeger ook driftig schuttersputten gegraven en met regelmaat werd de dump platgelopen om Engelse en Amerikaanse helmen en ander wapentuig te bemachtigen.

Wat je nu wel terdege beseft is dat deze jongens uit het verre NZ en Australië voor ons op de barricades hebben gestaan tijdens de 1e en 2e wereldoorlog terwijl het voor hun alleen maar een “ver-van-me- bed- show” was en vele duizenden van de Commonwealth landen hun bijdrage hebben geleverd en ook velen het leven in Europa hebben gelaten voor onze vrijheid. Thanks mates, we'll never forget it !!!

Dat maakt dat je dankbaar ben voor hun inzet en dat ze alle recht hebben om trots te zijn op hun strijdkrachten.

Tijdens de cruise hebben we ook vele Amerikanen gesproken en die zijn van nature “proud”, wanneer je nu ziet dat de Nederlanders ook veel hebben bijgedragen aan de ontwikkeling van NZ (waarvan nu zelfs in het Te Papa museum in Wellington een stuk geschiedschrijving is te vinden van de familie Vlaar) mag je wanneer je in het Abel Tasman NP bent ook trots zijn.

Iets wat wij Nederlanders o.i.te weinig doen en heel graag willen mee-integreren met Jan en alleman. Dit is echter geen pleidooi voor Wilders en kornuiten en het is goed om te zien dat Nederlander na de 2e wereldoorlog ook Nieuw Zeeland hebben helpen ontwikkelen.

Over en aantal weken zijn we weer dichter bij Old Zealand maar dat fenomeen kennen ze hier niet zo hebben we gemerkt. Misschien moeten we ook nog eens op missie zoals ome Piet ?? Wie zal het zeggen

Voor nu weer voldoende proza en ga snel naar de foto’s van vliegtuigen en ander wapentuig, zoek de technische gegevens van dit wapentuig vooral even op via Google.

Veel plezier met de foto's and hear you soon, Netty en Dick.

• 21 Januari 2015 - 14:40

Essie:

Hallo lieve net en Dick
    Ik heb het verslag gelezen ,en de foto,s bekeken ,ik zelf heb niks met vliegershows ,maar jullie zullen wel genoten hebben .
    Succes verder met jullie mooie reis ,en we proberen snel weer een keertje te FaceTime

• 21 Januari 2015 - 17:36

Ma/Géraldine:

Heden, de 21e januari '15.
    Grappig Reisstel, Net&Dick.
    Met de neus bovenop al dat "Knotsgekke-Vliegende-kratten-tuig" gezeten. Wat doet het mij goed dat jullie òòk open blijken te staan voor deze uitstalling van een mooie verzameling Vlieghistorie. En...zoals bekend van jullie...weer een verslag doorregen met anekedotes. Jaaa, vooral het-niet-stofzuigen kwam nog voorbij. Ik hoor het je nog zeggen, Dick, "Laat de stellingen op hun plaats staan. Oòk die in de hall!" Ja, daar had ik ook totáál geen moeite mee daar ik van moeders zijde afstam van dat onvolprezen militaire onderdeel:Mariniers. Kwartierstaten en foto's en memorabilia getuigen daar, nog steeds, van.
    Ik wil nog wel het volgende aan de vergetelheid ontrukken en dat is onze familiereis naar London. Vertrek vanaf Vliegveld Rotterdam, wat nu, Anno 2015, alweer een poosje up-gegraded is tot "Rotterdam-The Hague-Airport. Maar het mooiste komt nu...Wij vetrokken in een ouwe Liberator, dus eentje met propellors en een hoop herrie. Deels vracht, deels passagiers. Vòòr de paar rijen, eh...zitplaatsen...stonden vrachtwagens, suto's en nog zo het een en ander aan kisten, dozen,drums en wat er verder nog vervoerd"wilde" worden. Wijkeken tegen een opbollend zeil aan, wat halverwege gespannen was, met uitstulpingen hier en daar. Als...je het "buitengebeuren"lees...wolkenluchten, en de "Donald Duck" zat was, kon je je met het heen en weer schuiven/bewegen van de lading bezig houden. Edoch, een reis, naar South-End om nimmer te vergeten lieve zoon en schoondochter. Vanaf dat Engelse-kustplaatsje was "het avontuur" met een trein metafzonderlijke treincoupé's; die slechts vanaf de buitenkant betreden kon worden òòk weer een soort "Orient Express-ervaring. Die conducteur, bjjvoorbeeld, liep..tijdens de rit "gewoon" op de treeplank langs al die coupé's om de plaatsbewijzen te controleren. Jaaaa, dát blijft een mensch bij.
    Lieverds, dit...was...wederom....weer wat leeswerk van míjn kant. Dank, voor jullie verslagen waarvan ik een enkel deel, fragmenten, overschrijf voor mijn scratchbook.
    A bientôt. Plezaante voortzetting in New ( Old ) Zealand. Omhelzing. MA/GERALDINE.

• 22 Januari 2015 - 14:42

Sandy:

Hi Net en Dick,

Supergave foto's! Kan me voorstellen dat het een hele belevenis was.
    Duncan had dat inderdaad ook graag willen zien :)

Groetjesssss van ons

• 22 Januari 2015 - 17:30

Alie:

He vakantiegangers , wat een gave fotos. Heel veel plezier op het zuider eiland. Dikke X van ons. C & A

• 22 Januari 2015 - 17:30

Alie:

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Motueka

Tahiti en New Zealand 2014-2015

Prachtige eilanden in Frans Polynesië en schaapjes tellen in New Zealand.

Reisroute;
Vliegen van Amsterdam-Londen-Los Angeles-naar Papeete (Tahiti).
18-12-2014 start cruise Ocean Princess Papeete-Huahine-Rangiroa-Raiatea-Bora Bora-Moorea-Papeete.
28-12-2014 Vlucht naar Auckland-New Zealand.

Oudejaarsavond Skytower-nieuwjaarsdag in Auckland.
02-01-2015 Camper ophalen en Via de Coromandel naar Rotorua,
09-01-2015 Rotorua - Napier, 10-01-2015 Wijnroute, 11-01-2015 Napier-Taupo, 12-01-2015 Taupo-Tongariro, 13-01-2015 wandeling vulkanen, 15-01-2015 Tongariro-New Plymouth via de "Forgotten Highway", 17-01-2015 New Plymouth-Wellington en vliegshow Masterton, 19-01-2015 Ferry van Noorder naar Zuidereiland, aankomst Abel Tasman NP, 22-01-2015 Abel Tasman NP - Punakaiki Rocks, 23-01-2015 Punakaiki Rocks- Fox Glacier, 24-01-2015 Helihike Fox Glacier, 25-01-2015 Fox Glacier-Queenstown, 27-01-2015 Queenstown-Te Anau, 28-01-2015 Cruise Doubtful Sound, 29-01-2015 Te Anau-Milford Sound, 31-01-2015 Cruise Milford Sound, 01-02-2015 Milford Sound- Dunedin, 02-02-2015 Albatrossen en pinguïns bezoeken, 03-02-2015 Dunedin- Mount Cook, 04-02-2015 bezoek Sir Edmund Hillary Center, 05-02-2015 Mount Cook-Akaroa,
07-02-2015 Akaroa-Christchurch, 09-02-2015 Vlucht Christchurch- Auckland, 10-02-2015 Diner Peter Gordon, 11-02-2015 Vlucht Auckland naar Amsterdam via Los Angeles. 12-02-2015 Einde wereldreis.