"Tommy und Willy"in Hongarije. - Reisverslag uit Poprad, Slowaakse Republiek van Dick Dam - WaarBenJij.nu "Tommy und Willy"in Hongarije. - Reisverslag uit Poprad, Slowaakse Republiek van Dick Dam - WaarBenJij.nu

"Tommy und Willy"in Hongarije.

Door: dicknet

Blijf op de hoogte en volg Dick

29 Juni 2017 | Slowaakse Republiek, Poprad

Beste allemaal,

Hierbij weer een teken van leven en dit keer vanuit Hongarije.

We hebben Kroatië verlaten en zijn vorige week onder de gesel van de zon (tot 35,4 graden op de snelweg) naar Hongarije gereden, bij de grens even een check gehad of we geen vluchtelingen meesmokkelden en hup door naar het Balatonmeer nabij de plaats Keszthely.

Zoals de naam al doet vermoeden is hier inderdaad een prachtig kasteel met Barokke tuin en een vitrinekast vol lekkere gebakjes van de toppatissier van Keszthely maar eerst naar Tommy und Willy.

Zoals wel vaker kom je mensen tegen met bijzondere kenmerken, onze Duitse buurman is er (en daar zijn we het beiden over eens) zo’n iemand.

Wij zijn op vrijdag aangekomen en we hebben netjes een leuke plek opgezocht op de campsite, tafeltje en stoelen neergezet en een koud drankje ingeschonken na een kleine 350 km rijden en toen kwam er een Duits stel naast ons staan. De man vroeg waar de zon onder zou gaan en hij bepaalde dat hij precies anders om ging staan met zijn Kip caravan.

Nog begon de theatershow van Tommy Cooper, samen met vrouw Angela hebben ze de caravan met veel poeh, hah-hah, zweten en handgebaren op z’n plek gezet. U kent dat waarschijnlijk wel van Tommy Cooper en de bijgaande gelaatsuitdrukkingen.

Goed de caravan staat maar dan nog pootjes stellen, voortentje eraan, scheerlijntjes vast en het was een geren van je welste en natuurlijk en ook flink zweten want het was nog steeds plus 30 graden.
Donderwetter, scheisse, verdomd nogmal, poeh-poeh, hah-hah, bah-bah en vrouw Angela kreeg het er geregeld van langs.

Na een klein uurtje stond de hele boel en kwam hond Willy (een Jack Russel look-alike) te voorschijn, die moest even kennis maken met Harley maar ja BMW en Harley (boxermotor versus panhead) dat gaat nooit zo goed samen en het hondje van twee jaar oud was niet direct gewenst. Harley had zijn grenzen bepaald en wenste geen Duitse indringers die zijn bak kwamen leegeten. "Wir schaffen das" moet Harley hebben gedacht.

Kortom de hele week was Tommy bezig, stond op een steentje au-au, voetje onder de kraan en hup weer theater en zo ging het de hele week door zodat we het maar een beetje zijn gaan negeren.

Voor de rest is het hier bij het Balatonmeer goed fietsen maar is elk stuk meer afgezet met hekken en vraagt men om toegangsgeld. Gelukkig staan wij met de campsite dicht bij het meer en kan Harley lekker (illegaal) zwemmen. No worries.

Verder bevinden zich meerdere musea in Keszthely waaronder het Cadillac museum. Tot onze verbazing staan hier modellen vanaf 1905 Cadillac type F met een ééncilindertje, twee versnellingen vooruit-één achteruit met Carbietlampen tot en met de Al Capone Cadillac la Salle 345 B Sedan en de rode Elvis Presley Cadillac met V8 motor.

Een kleine opsomming van de modellen; Cadillac type F uit 1905, Cadillac Phaeton convertible uit 1923 gebruikt bij de film Houdini’s life in november 2013¸ Cadillac la Salle 345 B Sedan (bruin) uit 1932 gebruikt in de film The Godfather (5793 cm3 V8), Cadillac Convertible Sedan 7529 voor 6 personen (slechts 106 geproduceerd) met een lengte van 5,4 meter, Cadillac Sedan uit 1942, Cadillac Eldorado Covertible 1954 waarin soortgelijke auto’s Elvis zich door Amerika verplaatste en waar alles toen al electronisch was (lengte 5,8 meter), Cadillac Fleetwood Special 1958 (cilinderinhoud 5972 cm3 V8) met powerseats en airco gewicht 2300 kg, Cadillac Coupe rood 1959 lengte 5,8 meter (cilinderinhoud 6384 cm3 V8), Cadillac de Ville 1965 (wit) cilinderinhoud 7030 cm3 V8 met automatische versnellingsbak, Cadillac de Ville Sedan 1979, Cadillac Streach limousine 1983 voor 8 personen met minibar lengte 7,4 meter en tenslotte de Cadillac Allante (rood) uit 1993.

Dit is voor een gemiddelde lezer wellicht teveel technisch geneuzel maar voor de liefhebber kunnen wij zeggen GE-WEL-DIG, wat een verzameling en wat een trotse eigenaar die u persoonlijk rondleidt en voor nog meer technische info weet u ons te vinden.

In Keszthely hebben we tenslotte twee Tokay Aszu 5 puttonyos weten te scoren en hebben besloten om naar deze winery te rijden in het noord-oosten van Hoingarije niet ver van de Slowakije waar dit goddeljke vocht wordt geroduceerd.

Voor de zekerheid hebben we maar een tafel gereserveerd omdat we vandaag 422 km moeten rijden en nu maar hopen dat we op de parkeerplaats mogen blijven overnachten want er zal wel een kleine proeverijtje aan te pas komen zijn wij bang. We gaan dus op weg naar Sarga Borhaz in Mezozombor.

Het volgende verslag hoort u vanzelf weer even of dat allemaal goed is gekomen en vanuit Hongarije zeggen we proost vanuit Mad waar we net op een terras zijn neergestreken.

Cheers and many Tokay wines, Netty, Dick en Harley.

• 29 Juni 2017 - 22:05

Essie:

Leuk verslag
    Ben benieuwd of jullie er mogen blijven overnachten.
    Nog een goede reis verder