Zakopane-Auschwitz-Berkenau. - Reisverslag uit Krakau, Polen van Dick Dam - WaarBenJij.nu Zakopane-Auschwitz-Berkenau. - Reisverslag uit Krakau, Polen van Dick Dam - WaarBenJij.nu

Zakopane-Auschwitz-Berkenau.

Door: dicknet

Blijf op de hoogte en volg Dick

04 Juli 2017 | Polen, Krakau

Welkom in Polen, zegt ook de telefoon nu we Zakapone in het Tatra gebergte naderen op het ritme van The Red Hot Chillipeppers

Gisteren zaten we nog in Hongarije bij Mezozombar in de Tokay wijnstreek waar in belangrijke mate dessertwijn maar ook witte wijn wordt geproduceerd van de Furmint druif. Dit gebied is in 1737 als eerste wijngebied beschermd zoals de AOC in Frankrijk op voorspraak van de vorsten van het Hongaars-Pruisische rijk. Sterker nog de Romeinen hebben hier zelfs al de 1e wijnbouw gepleegd op de vulkanische ondergrond.

De Tokay Aszu wordt geclassificeerd in Puttonyos afhankelijk van het zoetgehalte en moet minimaal 4 jaar op eikenhouten vaten worden gerijpt. De top is de Essencia die we voor € 420,- (per halve liter) hebben gezien.

Dit kunnen wij ons niet veroorloven en hebben genoegen moeten nemen met de 6 Puttonyos, die ook al hemels smaakte moeten we eerlijkheidshalve bekennen. Na het diner mochten we in de camper op de parkeerplaats blijven staan en zijn we via verschillende natuurgebieden in Slowakije naar Zakopane (Polen) gereden.

Wat in Zakopane (Polen) direct opvalt is dat gebied een opvallende huizenbouw heeft met zeer stijle daken.

In Zakopane is het gezellig vertoeven met veel bergsportwinkels en restaurants en kan je echt voor weinig geld goed eten en drinken. Voor de wintersporters onder ons is dit echte een aanrader met een schitterende natuur. Tevens was in Zakopane in de kerk nog een dienst gaande en wat ons direct opviel is de aanwezigheid op vlaggen van Paus Johannes Pawel (Paulus) de 2e en zoeken even uit waar Paus JP is geboren en dat blijkt Wadowice te zijn en met een kleine omweg ligt dit op de route naar Oswiecim (Auschwitz)

Wij gaan door naar Wadowice naar de kerk van de heilige zwarte Madonna met alle toeters en bellen van Paus Johannes Pawel (Paulus) de 2e maar wel een ingetogen kerk naast het geboortehuis van Paus Johannes Pawel. Het plein is mooi, de koffie goed en de broodjes zoet en dan zijn klaar voor ons bezoek aan Auschwitz-Berkenau.

Na enig zoekwerk vinden we het beruchte vernietigingskamp naar Oswiecim en laten we Harley in de camper (onder een boom) en melden we ons bij de ingang van Auschwitz daar krijgen we verplicht een gids (met een Engelssprekende groep) en alles loopt goed georganiseerd. Over het vernietigingskamp.

Auschwitz was een verzameling van concentratie- en vernietigings-kampen die tijdens de Tweede Wereldoorlog door nazi-Duitsland nabij de Poolse stad Auschwitz (Pools: Oświęcim) werden opgezet. Het was het grootste van alle Duitse concentratiekampen en bestond uit Auschwitz I (Stammlager of basiskamp), Auschwitz II-Birkenau (Vernichtungslager of vernietigingskamp), Auschwitz III-Monowitz (een werkkamp) en een aantal subkampen.

Naar Auschwitz werden ongeveer 1,3 miljoen mensen gedeporteerd. Hiervan zijn er ongeveer 1,1 miljoen om het leven gekomen, waarvan het grootste deel werd vergast.

De naam Auschwitz is symbolisch geworden voor de vernietigings- en concentratiekampen van de nazi's die op vele plaatsen in Europa verschenen voor en tijdens de Tweede Wereldoorlog. Miljoenen mensen, merendeels Joden maar ook personen die tot andere etnische minderheden behoorden, evenals politieke gevangenen, zijn in dergelijke kampen om het leven gekomen.
Hiervan zijn 60.000 Nederlandse Joden omgekomen en wat erg veel indruk maakt is het bezoek van de isoleercellen, executieplaatsen, expirimentele ruimten, de bergen met schoenen, haar, koffers en andere persoonlijke bezittingen. Als klap op de vuurpijl betreden we een originele gaskamer waar de mensen met Zyklon B om het leven werden gebracht. In de daarnaast gelegen ruimte stonden de verbrandingsovens die nog volledig in tact zijn gebleven.

Vervolgens rijden we met de bus naar Birkenau en worden we voor het tweede deel rondgeleid. U kent de foto’s waarschijnlijk wel met de trienen met veewagens met mensen die in Birkenau aan komen en waarbij ruwweg 70% van de mensen direct wordt vergast en verbrand.

In 1e instantie kon men in Auschwitz 475 mensen per dag aan, op Birkenau was dat het 10 voudige en waren er ook nog plannen om verder uit te breiden maar gelukkig werd de oorlog voor de realisatie hiervan beëindigd.

De gemiddelde tijd dat een gevangene het volhield was door de duitsers berekend op negen maanden. De slaapvertrekken en wasgelegenheden waar mensen als vee werden behandeld maken tenslotte ook nog een grote indruk evenals de dubbele rij prikkeldraad die destijds onder stroom stond en de wachttorens staan als stille getuigen in het zonnige Poolse landschap.

Het onwerkelijke is de planmatigheid waarmee de duitsers destijds deze vernietigingsmachine hebben opgezet en na afloop ook nog hebben geprobeerd om alles te verdoezelen door de verbrandingsovens op te blazen. Het laatste is niet gelukt en maakt telkens weer duidelijk dat vrijheid altijd gevierd dient te worden en gedenken we allen die zijn gevallen, hier in Auschwitz- Berkenau maar ook in andere vernietigingskampen en-of oorlogssituaties.

Morgen gaan we naar Krakau en bezoeken we de graven van de Poolse adel in het Wawel kasteel waarover volgende keer meer.

Vanuit Krakau groeten wij u, Netty, Dick en Harley.
Au, Au, Auschwitz-Berkenau.

• 05 Juli 2017 - 11:55

Ma/Géraldine:

Den Haag, 5 juli 2017.

Geliefd drietal: Dick, Net en Harley,

"Wir setzen uns mit Tränen nieder."
    Één van de meest ontroerende gezangen uit de "Matthäus Passion".
    Deze zinsnede onderschrijft jullie "Beleving" volkomen. Ik heb, met tranen in mijn ogen, de woorden gevolgd en kan kan hartgrondig zeggen:"Nooìt meer!!!!"
    Maar wat een bijzondere kerken komen jullie tegen: nu weer één welke gewijd is aan Paus Johannes Paulus II. In Polen leeft, God-Zij-Dank , nog het Katholicisme. Ook hier, in Den Haag. Mijn "ouwe parochiekerk" St.Agnes, op de Beeklaan, is voor het grootste deel, Pools. Ook andere culturen, kunnen zich voor bezinning/gebed daar welkom voelen!
    Aha, en dan zijn daar....de wijnen. Die....kunnen......onmogelijk "gepasseerd" worden, beste reizigers. Nou vooruit: "Salute!!!" en laat jullie ogen maar véél aangenaams tegenkomen.
    Gute Reise en omhelzingen....
    M/G.

• 13 April 2018 - 08:20

Dick:

Op 27 januari 1945 bevrijdt het Russische Rode leger het Duitse nazi vernietigings- en concentratiekamp bij de Poolse stad Auschwitz, enkele tientallen kilometers westelijk van Krakau. In november 2005 hebben de Verenigde Naties besloten dat de bevrijding van Auschwitz voortaan als Holocaust Memorial Day herdacht zal worden.

Het Nederlands Auschwitz Comité organiseert jaarlijks op de laatste zondag van januari de herdenking in Nederland.

Joden herdenken de holocaust tijdens Jom Hasjoa (de herdenking van de sjoa - de vernietiging van de zes miljoen Europese joden tijdens de Tweede Wereldoorlog) die in 2018 op 12 april in Auschwitz plaatsvindt.