Washington DC and the 25th Amendment. - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Dick Dam - WaarBenJij.nu Washington DC and the 25th Amendment. - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Dick Dam - WaarBenJij.nu

Washington DC and the 25th Amendment.

Door: Netty en Dick

Blijf op de hoogte en volg Dick

27 September 2017 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

Hello Holland second, this is America first,

We vervolgen onze weg door NYC en bezoeken het National Museum of History tevens het Volkenkundig Museum, de collectie die je hier ziet is echt geweldig; van dino’s naar de Afrikaanse savanne en alle dieren die daar leven-geleefd hebben, Inca-Maya culturen en natuurlijk een grote verzameling van de Indianenstammen die Noord Amerika hebben bevolkt.

Het National Museum of History is gelegen aan de 81 street bij het Central Park en we lopen door die rustgevende deel van NYC naar 72th street waar zich het Dakota hotel bevindt waar en John Lennon zijn laatste momenten heeft beleefd. Even verder zijn de Strawberry Fields en horen de klanken al van John Lennons songs. De cirkel heeft de tekst Imagine en het is een sacraal gebeuren om hier te zijn en zo voelen alle aanwezigen dit eensgezind aan.

Vervolgens met Hop on-Hop-off bus en een geweldige Afro gids door Harlem (Haarlem), god want kan die man vertellen en ook nog mooi zingen. We horen waar Bill en Hillary in Harlem hun foundation hebben, waar Audry Hepburn heeft gewoond, waar diverse televiesieseries zijn opgenomen en waar Bill Cosby woont.

Veel onroerend goed is in handen (geweest) van de Kennedy’s waar pa Kennedy (van Ierse afkomst) tijdens de doorlegging in de jaren 20 zijn centjes heeft verdient met illigale drankhandel.Daarnaast het Al Capone in die tijd natuurlijk ook zijn imeprium gehad en zien we nu ook een schitterend hotel van mijnheer Al Fajed die u natuurlijk bekend voorkomt vanwege Harrods in Londen.

Kortom NYC is van alle markten thuis en je komt er alles tegen van extreem arm tot extreem rijk “This is America” en we vervolgen onze weg via Gucci-Cartier winkels en de Trump Tower naar de Rockerfeller waar we de zon voor vandaag onder zien gaan en de skyline (die na 9/11 nooit meer hetzelde is geworden) met bewondering aanschouwen.

Op vrijdag naar de Italiaanse wijk voor het San Gennaro festival dat hier 10 dagen plaatsvindt. San Gennaro is de patroonheilige van Napels en wordt door de Italianen jaarlijks herdacht en geëerd, voor de donatie van een dollar kan je bij de heilige een wens doen en daarna kan je los in één van de vele restaurants en het is een drukte van je welste maar we genieten met alle zintuigen van dit mooie festijn dat we kennen vauit Bella Italia.

Zaterdag naar de Empire State building en vanwege het goed weer kunnen we kilometers ver geheel Manhattan overzien, daarna door naar NYC Harleyshop en met de metro door naar Brooklyn (Breukelen). Wat is Brooklyn toch ook weer anders al Harlem of de Bronx, zo relaxed en van die tipische woningen met opstapjes en gesmeed ijzerwerk, veel multiculiti maar dat kennen we ook vanuit Den Haag.

We lopen door naar de Brooklyn Brewery want het is dorstig weer, voor de deur staat een rij en we moeten even 15 minuten wachten voor we binnen zijn. De Amerikanen brouwen hier allemaal IPA en dat is voor een Belgische bierliefhebber wel even wennen want het lijkt net alsof je bij elke slok een hap grapefruit in je mond hebt, we hebben dus nog een Beer Buck overgehouden als souvenir en vervolgens natuurlijk een paar plastic glazen meegemomen voor de Manscave in The Hague die we dan met lekker Belgisch bier vol gaan gooien :-)

Afsluitend hebben we nog een avondtour met de bus gemaakt door NYC en zijn we naar een hapje op tijd naar ons apartement in Washington Heigts gegaan, morgen gaat de wekker om 05,15 uur omdat we om de 06,00 met de taxi naar 777, 8th Avenue moeten voor de dagtocht naar Washington DC.

Washington DC ligt op 360 km afstand van NYC en we vertrekken om 07.00 AM. Om 11.30 uur bereiken we Arlington waar momenteel 400.000 mensen liggen begraven en waar dagelijks m.u.v. zondag nog 15 begrafenissen per dag plaatsvinden.

Men vindt hier (op het formalige landgoed van General Lee) graven van de burgeroorlog van zowel Zuid als Noord, gevallenen van de 1e en 2e wereldoorlog, Iwo Jima, Korea, Vietnam, Irak en alle andere oorlogen waar de USA aan deelneemt of deel heeft genomen.

Daarnaast liggen hier ook andere hoogwaardigeheidbekleders en natuurlijk JF Kennedy met zijn vrouw Jacqueline en twee kinderen begraven en waar de "eternal flame" onafgebroken brandt.

Het is een indrukwekkend beeld en omgeven met de tekst “Don’t ask what your country can do for you but what you can do for your country”wellicht dat mister Trump deze tekst nog eens een keer moet lezen.

Vervolgens door naar de Veterans Wall voor alle USA gevallenen in de Viernam oorlog worden herdacht (58.220) en vervolgens door naar de Lincoln Memorial waar ook de bekende spreuken van ML King staan vermeld in het marmer “I have a dream”...... that every man or woman black or white ....... en de rest kent u ongetwijfeld van zijn beroemde speech van 28 augustus 1963 als afsluiter van March on Washington for Jobs and Freedom waarbij meer dan 250.000 mensen aanwezig waren.

Het is mooi om hier te staan met het uitzicht over het water naar het Capitool en de Pillar en er wordt ook gedemonstreerd door een Yankee met een bord, daarop staat het volgende ”Let’s make America great again ... remove Donald Trump. Donald Trump needs to shut up his mouth and start using his head or he should go. Mr.Trump and North Korea’s Kim Jung-Un are playing a dangerous game of nucleair chicken like two bullies on the playground trying to prove wich one has bigger genads. It’s stupid and it’s dangerous. They are putting lives of millions at risk. The 25th Amendment to the constitution allows for the removal of a president who is unable to discharge the duties of his office. Over the past 8 months, Donald Trump has proven his incompetence of running his country. Now, through this childishly and belligerent rhetoric, he is also becoming a threat to our national security. Donald Trump is not fit to run his country. Get involved!!! Contact your elected leaders and tell them that it’s time to invoke the 25th Amendment. TRUMP MUST GO !!!

Zo stond er voor de Trump Tower in NYC een betoger met de volgende tekst waar geen woord Spaans bijzit “ Trump isn’t by Partisan, he is Bipolar”en “America, our president is an Imbecile”

Dit zijn toch teksten die de spijker op z’n kop slaat mede door zijn dwaze rede van afgelopen dinsdag (onze prinsjesdag) tijdens de jaarlijke vergadering van de VN in NYC. De onrust is groot, mensen die je spreekt geloven nog steeds niet wat er gebeurt in het witte huis en beginnen het echt zat te worden.

Afgelopen zondag was er een collectieve actie tegen Trump binnen de NFL waarbij een veelvoud aan spelers in de kleedkamer bleven tijdens het Volkslied of knielden in plaats van dat ze blijven staan. De winnaar van de superbowl gaat dan ook niet naar Mister Trump, bij Mister Obama stonden ze allemaal in de rij en was alles bij de inauguratie volledig uitverkocht.

Bij mister Trump was nog geen 50% aanzezig ook al wou men dit niet toegeven. Helaas was er fotomateriaal die het ongelijk van de Trump administration heeft bevestigd.

Bij mister Obama stond men te huilen van blijdschap, nu is het huilen van verdriet “I have a dream”: zou men het liefst uit willen schreeuwen. We bezoeken ondanks dit alles the White House op Penssylvania Ave en gaan door naar het Airspace Museum.

Je kan zeggen wat je wil maar die Yanks hebben het toch wel voor elkaar want we stappen het museum binnen en je raakt echt overdonderd van alle spaceonderdelen die hier staan en daar gaan we Apollo, Gemini 4, Viking Lander, Spaceship One, Mercury Friendship, Mariner 2, Lunar Module LM-2, Voyager, Skylab, Hubble Telescoop, Rocket Saturn 5 daarnaast het originele ruimtepak van de landing op de maan in 1971 door Scott, het pak van Glenn en van Gagarin.

Daarnaast het eerste vliegtuig van Bleriot, de 1e viercilinder motor en volop jachtvliegtuigen en nog veel meer, na 1,5 uur gaan we weer verder naar de laatste stop en dat is het Capitool waar het in de USA allemaal draait om het politieke spel zoals dat perfect wordt weergegeven in de serie House of Cards met Frank en Claire Underwood met veel intriges, dubbelspel, lie and cheat en alles wat er nog meer in de politiek kan plaatsvinden. Leuk om hier te zijn en voor de foto’s is het weer prima (30+).

Dit brengt ons tot de “final call”waarbij de reis in het teken stond van onze Pa (1943-1996). Hij bracht ons de liefde voor honkbal bij, leerde ons wie JFK en ML King waren en voor welke idealen zij streden.

We hebben Didi Gregorius bij de Yankees live zijn 25e homerun zien slaan waardoor hij de best scorende Shortstop van de NY yankees werd, we hebben het graf van JFK bezocht met de bekende tekst en we hebben op de plaats gestaan waar ML King zijn rede heeft gehoden.

Daarnaast zijn we nog Vietnam veteranen tegengekomen die de graven van hun maten hebben bezocht vanwege een foute oorlog/foute keuze in Vietnam.

Laat de mensen collectief opstaan in de USA en naar hun elected leaders gaan voor the 25 Amendement, anders zijn wij bang dat het aantal van 15 begrafenissen per dag op Arlington met rasse schreden overschreden gaat worden en dat een cemetery van 800.000 dan ook nog niet eens genoeg is om de slachtoffers van een mogelijk 2e Korea oorlog te begraven.

Kortom het is tijd voor een president die “Smart” is en niet alleen zijn twitteraccount gebruikt, daar is de USA te mooi voor en de levens van zijn welwillende burgers te duur “and don’t play a dangerous game of nucleair chicken” Dat mag deze president zeker in zijn oren knopen en wij geloven niet dat Europa daar zo anders over denkt. Dit hebben we de demonstrant ook gezegd en en hij zei “Thank you sir, have a nice day”

We vliegen weer terug naar Nederland met een vracht aan ervaringen van de Empire State en we hopen van ganze harte dat het zo mag blijven, we kunnen u NYC met liefde aanbevelen zodat u kunt zeggen ” I want tot wake up in a city that never sleeps .... New York, New York” van good old Frank Sinatra die in NYC Hoboken in 1915 is geboren.

Voor nu cheers and a little IPA beer vanuit de Bronx of Brooklyn, het maakt ons niet uit en wij zien u binnenkort weer.

Groetjes en tot ziens, Netty en Dick.

• 28 September 2017 - 11:40

Ma/Géraldine:

Good old Den Haag, 28 september '17

Nogmaals, Dick en Net, Welkom Thuis. Dát is me toch een "Event" geweest jullie verblijf in de States!
    En dan, weer....zo'n reisverslag, vol met ontroerende indrukken. En vooral, wat jullie ervaringen waren bij die delen uit de recente en wat oudere historie van, wat ooit, "Het Land van de Onbegrensde Mogelijkheden", werd genoemd. Binnenkort...dit alles....verzameld in een fotoboek!
    Inmiddels, ligt Harley, weer bij jullie op de loungebank, en "dalen jullie, weer neer" in Het Haegje!!!
    Omhelzingen van mij. And...All The Best!!!

• 28 September 2017 - 12:55

Sandy:

Wat een mooi verslag. Heb het op nu papier een soort van mee beleefd. Wat een hoopl gave herinneringen om op terug te kijken!