Ireland is calling. - Reisverslag uit Fishguard, Verenigd Koninkrijk van Dick Dam - WaarBenJij.nu Ireland is calling. - Reisverslag uit Fishguard, Verenigd Koninkrijk van Dick Dam - WaarBenJij.nu

Ireland is calling.

Door: Dicknet

Blijf op de hoogte en volg Dick

13 Mei 2018 | Verenigd Koninkrijk, Fishguard

Dear all,

Vorige week vanuit Hook of Holland vertrokken naar Harwich, goede aankomst in de UK op Hemelvaartsdag maar gaandeweg begon de drukte toe te nemen met veel grote files waardoor we ’s middags moegestreden Salisbury bereikten. Kortgeleden wereldberoemd geworden vanwege de vergiftiging van de Russische ex-spion en zijn dochter. We verblijven op een campiste nabij een groot veld waar rugby en voetbal wordt beoefend.

Dit district staat ook bekend om zijn creativiteit in de 2e wereldoorlog waar verschillende Spitfires in garageboxen werden voorbereid en vervolgens in elkaar werden gezet voor de Battle of England. Er vliegen dan ook met grote regelmaat militaire vliegtuigen over en tijdens een stop werden we door militairen gesommeerd om ergens anders te gaan staan omdat er een oversized transport de poort uit moest en wij onze picknick elders moeten voortzetten. Kortom veel militare activiteit aldaar.

Dan door naar Stonehenge en wat een drukte weer met lange files maar je ziet de stenen prachtig staan vanaf de weg wanneer we langzaan naar beneden rijden. Goed moment om een plaatje te maken en wanneer het verkeer het toelaat door te rijden naar Bracon Beacons NP.

Dit is het gebied van de Welsh Horse Guards die je jaarlijks kan zien bij Trooping the Colour met de Queen Mum naar die hebben met de trouwerij van prins Harry even geen tijd voor ander dit soort zaken. Dit gebied in Wales is het trainingveld van de befaamde SAS maar wij doen het wat rustiger aan en gaan een paar uurtjes schaapjes tellen, kijken op het kerkhof van een middeleeuwse kerk met graven vanaf de 18e eeuw. Als afsluiter van deze mooie wandeling een lekkere “Lager” want we hebben met regelmaat tot over de enkels in de blubber gestaan en zijn echt aan verfrissing toe.

Het leuke aan Wales is dat (bijna) alles tweetalig is (soms alleen Welsh) en de mensen zijn trots op hun cultuur maar een praatje maken vergt wel extra inspanning. Vanuit Bracon Beacons rijden we naar Penderyn waar zich de Whiskey distelleerderij van Wales bevindt en tenslotte is het moederdag en gaan we Whiskey proeven.

Eerst even een intro en rondleiding door de kleine fabriek, uitleg over de ketels en we komen erachter dat dit een bijzonder Single Maltsysteem is met 1 ketel, twee pijpen met 6 en 18 platen en de uitkomst is een basisproduct van 92%. Vervolgens worden er Boubonvaten van Amerikaans eiken gebruikt en zijn er variante die worden nagerijpt in smoked barrels of worden gerijpt in oude Madeiravaten. 2500 liter mout levert uiteindelijk 250 liter alcohol op.

In Edinburgh hebben we ongeveer 5 jaar geleden een tour gedaan en Smoked & Salted Whiskey geproefd van het eiland Kintyre, daarbij kreeg je in één keer zoveel jodium dat al je wonden voor heel je leven gelijk waren genezen.

De dame die de rondleiding geeft weet ons toch te verleiden om de Welsh Smoked te proeven en ja, eerlijk is eerlijk .... deze is geweldig. Maar ja, de Price of Wales is hier de eregast en onder het toeziend van het Nationale Rugbyteam van Wales nippen wij langzaam onze drankjes weg.

Voor de 1e week met Nathalie en Dave hebben we in ieder geval voor het slapen gaan een een klein drankje en gaan we ons laven aan “Goddess Guinness”of zal Murphy een comeback maken ......

Morgen pakken we de Ferry naar Rosslare die we vanwege de mooie ligging van de campsite vanavond met ondergaande zon binnen hebben zien komen ... romance arrived en morgen brengt zij ons naar de Irish.

Volgens ons zijn dat gewoon toffe “Lads” en gaan we een “Jolly Good Time” tegemoet. Volgende week berichten wij u vanuit Ireland en plukken we voor u een klavertje vier dat ons allen geluk en voorspoed zal brengen.

“See you later alligator” zeggen ze hier en we zijn benieuwd hoe dat in het Gaelic klinkt.

Cheers, Netty en Dick want Harley is thuis en die krijgt van ons drie dikke knuffels.

• 15 Mei 2018 - 18:52

Ellyvangorsel@hotmail.com:

Hoi netty en dick
    Geweldig. Wij herkennen zoveel van jullie reis.
    Twee jaar geleden ongeveer het zelfse gedaan
    Goede boot/reis
    Kusjes kees en elly

• 16 Mei 2018 - 18:03

Coby:

Wat fijn dat jullie een goede overtocht gehad hebben naar E.K. De volgende overtocht zit er nu waarschijnlijk al op. Kijk uit naar het volgende bericht. Safe journey.
    Lieve groeten Coby en Bert