Rebels and Rebellets - Reisverslag uit Killarney, Ierland van Dick Dam - WaarBenJij.nu Rebels and Rebellets - Reisverslag uit Killarney, Ierland van Dick Dam - WaarBenJij.nu

Rebels and Rebellets

Door: Dicknet

Blijf op de hoogte en volg Dick

17 Mei 2018 | Ierland, Killarney

Dia dhuit, Cén chaoi a bhfuil tú? (Hallo, hoe gaat het?)

Zoals jullie begrijpen zijn we aangekomen in Ierland en spreken we al een aardig woordje Gaelic en dat zal ons de komende twee weken in Ierland helpen. Na de aankomst in Rosslare zijn we doorgereden naar Wexford en zijn we na een potje Geocash naar de Irish pub gegaan en jawel ook op maandagavond met live muziek, een pint of Guinness en foto’s van de plaatselijke Hurley kampioenen en de 1e kennismaking met Ierland is gelijk een succes.

De volgende dag op naar de JF Kennedy Memorial en Arboretum nabij Dunganstown waar de over-overgrootvader van JFK heeft gewoond voordat enkele van zijn familieleden vanuit Tralee naar Amerika vetrokken en op Ellis Island (New York) aankwamen. Pa Kennedy was ten tijde van de drooglegging in Amerika zeer bedreven in het stoken van illegale whiskey en heeft daar begin 20e eeuw een kapitaal mee vergaard.

Het memorial bestaat uit een expositie van diverse memorabele momenten uit de regeerperiode van JFK als 35e president van de USA van 20 januari 1960 tot zijn dood op 22 november 1963 in Dallas. Spreuken als “Ich bin ein Berliner” en “Don’t ask what your country can do for you, but what you can do for you country” ontbreken hier ook niet evenals o.a. de mantelpakjes van Jacky Kennedy.

Daarnaast is er een Arboretum tuin met meer dan 4500 planten en bomen verdeeld over 252 hectare, al met al vanwege het zonnige weer een mooie start van de dag.

Vervolgens door naar Kilkenny waar zich de brouwerij van Smithwicks bevindt, we volgende tour en vernemen dat het 120 jaar heeft geduurd voordat de officiële naam van de Smithwicks op de voorpui mocht prijken. Dit alles vanwege de geloofsstrijd tussen de protestanten en de katholieken. Al die tijd werd het bier illegaal gebrouwen en verhandeld.

Na een kleine proeverij rijden we door naar Cork over smalle weggetjes door het mooie groene Ierse landschap, boerderij hier, runderen en schapen daar en genieten van alle vergezichten en luchten.

Cork (Iers: Corcaigh) is de op een na grootste stad in de Republiek Ierland, met een inwoneraantal van 190.384 (2006). Het is ook de hoofdstad van het gelijknamige graafschap en ligt in de provincie Munster, vrijwel aan de zuidkust van het eiland.

Door Cork stroomt de rivier de Lee en het grootste gedeelte van de stad ligt op een eiland in de monding van deze rivier, voordat deze in Lough Mahon en daarna in de haven van Cork stroomt. De haven is een van de grootste natuurlijke havens ter wereld. De naam Cork is afgeleid van het Ierse woord corcaigh dat moerassige plaats betekent, en verwijst naar de ligging aan de rivier.

Cork heeft een reputatie voor onafhankelijkheid vanaf de tijd van de invallen door de Vikingen tot de Ierse oorlog voor onafhankelijkheid, en heeft de bijnaam Rebel Cork. De stad is zetel van het rooms-katholieke bisdom Cork en Ross.

Cork is ook een oude stad, met stadsrechten die teruggaan tot de dertiende eeuw. Er zijn bewijzen voor een klooster gesticht door Sint Finbar uit 1172. De stad is door de eeuwen heen telkens opnieuw opgebouwd na aanvallen van o.a. Vikingen en Noormannen. Tijdens de Ierse oorlog voor onafhankelijkheid in 1920 werd de stad grotendeels verwoest door een brand die werd gesticht door het Britse leger, The Burning of Cork, en tijdens de korte Ierse Burgeroorlog

De stad heeft twee grote kathedralen: St. Mary's Cathedral de kathedraal van het bisdom van de Church of Ireland en St. Finbar's Cathedral die zetel is van het Rooms-Katholieke bisdom Cork en Ross.

In de St.Mary's heeft Netty op de overlijdensdatum van Ma Miltenburg (16 mei) twee kaarsjes gebrand voor Pa en Ma Miltenburg en de verzameling met plaatsen over de wereld begint toch zeker zeer gestaag te groeien.

Op de terugweg nemen we de taxi met mister Murphy en hij vertelt dat hij vier zoons heeft die dagelijks 9 liter melk verbruiken en wij grappen dat hij dan wel een "Very Busy Wife" heeft.

De oudste zoon speelt Hurling (hetgeen de nationale sport is met wel 24.000 toeschouwers voor een wedstrijd. In heel Ierland zijn wel 400 tot 500 clubs en de wedstrijd duurt gemiddeld 2x 30 minuten. Na ijshokey (en gemotoriseerde sporten natuurlijk) is het de snelste teamsport ter wereld.

Wanneer we in de gelegenheid zijn kunnen we nog een poging wagen om een wedstrijd bij te wonen maar ja de tijd is kort en de beziens-waardigeheden zijn hier groot in aantal. Murphy vertelt dat de Hurleyspelers uit Cork de “Rebels en de Rebellets” heten en Dave krijgt een mooi rood-wit gekleurd koord van hem en wordt officieel tot Rebel David Boy gekroond want in Cork krijgt iedereen er standaard boy bij.

Zo steek je in 25 minuten taxirist toch weer een hoop zaken op en weer even leuk om contact te hebben met The Real Irish.
Morgen gaan we naar de Ring of Kerry, misschien dat we de Lord van deze ring ook nog gaan ontmoeten wie weet?

Vanuit Killarney “Feicfidh mé ar ball sibh” (See you later).
Cheers, Netty en Dick.

• 17 Mei 2018 - 19:08

Ma Géraldine:

Het Haagje, 17 mei 2018.

Hi die Net en Dick,

Pfffff, en ik maar denken dat mijn tablet, weer eens, van slag was. Hoe ik ook probeerde jullie avonturen in het zo aantrekkelijke Ierland te lezen te krijgen, er kwam steeds weer de mededeling dat...het downloaden....mislukt was. En...What a Surprise....hier zijn jullie!!!
    Door jullie ogen, kijken wij méé, in historische kerkgebouwen in Normandische-stijl, over pleinen en vooral de natuur. Ierland staat ook bekend om zijn paardenras, wat een uitzonderlijk sterk beenstelsel blijkt te bezitten. Door de harde, stevige, grond. Renpaarden bij uitstek. Jullie zullen vást één of meerdere Paardenracecourts passeren, denk ik zo. Trouwens, hier bij ons, op Duindigt, zit "de vaart" er ook, God-zij-geloofd, weer in. Bijna had "Duindigt" verkocht zullen worden aan een projectontwikkelaar. Op het Landgoed van Jochems: villa's??? Doch, dit even, terzijde, reislustigen. Tsjonge, dus Dave heeft een Ierse-sportonderscheiding!!! Een bijzonder "Ereteken".
    Ik zeg hierbij: laat het Nationale Symbool: De Klaver 4, jullie merkteken zijn ( en blijven ) op jullie vervolgreis ginds.
    Alle liefs, jullie 4, en....tot....vervolg. Xxxx Ma Gèraldine