Old Zealand - Reisverslag uit Zonnemaire, Nederland van Dick Dam - WaarBenJij.nu Old Zealand - Reisverslag uit Zonnemaire, Nederland van Dick Dam - WaarBenJij.nu

Old Zealand

Door: Dicknet

Blijf op de hoogte en volg Dick

05 Juli 2019 | Nederland, Zonnemaire

Beste allemaal,

Aanvankelijk hadden we een reis gepland naar de Baltische staten en we zijn ook daadwerkelijk die kant opgegaan via het voormalige Oost Duitsland aan de Schweriner See gelegen Flessenow waar de Nederlandse eigenaar begin jaren 90 de DDR camping heeft omgebouwd naar een mooie moderne camping.

Vervolgens zijn we doorgereden naar Poznan in Polen waar veel historie te vinden is en er in het komende weekend de wereldkampioenschappen roeien werden gehouden van 21 tm 23 juni 2019 en we zitten met de camping op slechts 10 minuten lopen van de roeibaan.

Aldaar aangekomen verbazen we ons over de grootte van dit complex waar echte duizenden toeschouwers plaats kunnen nemen. Vandaag is het 32 graden in Poznan en van de hele dag onbeschermd op de tribune kan ze o.i. zomaar een zonnesteek oplopen maar ja die roeiers zijn niet voor een kleintje vervaard.

Later lezen we dat Annika van der Meer en Corné de Koning beiden goud hebben gewonnen in de skiff en dat beloofd wat voor de volgende wedstrijden in Rotterdam op 12 juli aanstaande.

Helaas moeten we eerder dan gepland terug naar Nederland en besluiten we onze vakantie, na een weekje time-out, voort te zetten in Cadzand waar we een aantal jaren geleden ook zijn geweest.

Deze keer wel op een andere camping maar het weer is ons goed gezind en we genieten van lege stranden en Harley die lekker op het strand achter de bal aangaat en zelfs de temperatuur van het zeewater is aangenaam te noemen.

Op maandag is het markt en wanen we ons als goed in Frankrijk met een buit gerookte knoflook, truffel, basilicum en rookkaas, ciabatta’s met olijven, gevulde pepers, tapenade, quiche met geitenkaas en nog veel meer. Het besef dringt door dat veel rijden niet opweegt tegen rust met een wijntje en een hapje. We hebben besloten om het jachten achter ons te laten en ons als een zeilschip door de wind mee te laten voeren naar plaatsen en streken in Europa zonder te haasten.

Zo fietsen we om het Zwin met de Zilte lucht naar België voor een pintje, bezoeken en terrasje en gaan op het gemak weer terug en zien we onderweg ooievaars ....... als dat maar nog niet het teken is dat we voor de kleine van Samantha en Melvin een sprintje moeten trekken op de bakfiets maar gelukkig zit de ukkepuk nog veilig binnen begrijpen we na enig chatbericht. Nu nog maar de komende twee weken inspanning afwachten wanneer het heugelijke moment wel gaat plaatsvinden, wij zijn er klaar voor.

Gisteren met de camper Cadzand verlaten en naar Zonnemaire gereden op Schouwen Duiveland, onderweg komen we bij Dreischor Wijnhoeve de Kleine Schorre tegen en dat blijkt de grootste wijnproducent van Nederland te zijn met 42.000 wijnstokken op 10 ha grond. Hier staat ook de oudste boerderij en schuur uit 1735 en wij begeven ons naar de winkel.

Wat een walhalla aan wijnen, chutneys, Olijfolie net Zeekraal, curries, tapenades, diverse soorten ambachtelijke jams, Schouwen Duiveland Pinot Gris en tenslotte de Brut de Zélande. We hebben het moeilijk met de keuze maar besluiten voor de Gris, Brut, Olijfolie en een paar tapenades te gaan en voor wat Hereford rundvlees van eigen boerderij. Dat wordt nog even nagenieten voor de komende week in ons Haagje.

In Schuddebeurs hebben we tafel gereserveerd om onze verjaardag alvast te vieren en besluiten we om eens gek te doen met een menu met de Oosterschelde kreeft en begeleidende wijnen. Daarna fietsen we vol maar voldaan we terug naar onze camper en gaan we vandaag nog even langs bij een oud collega van Dick die nabij Ouddorp bij de geitenboerderij de Mekkerstee werkt.

Kijken of daar nog wat te mekkeren valt en daarna komen we uitgerust en voldaan weer aan in Den Haag waar we benieuwd zijn hoe onze tuin erbij staat en hoe de eerste kiwi’s van dit jaar het hebben overleefd.

Misschien dat we dit jaar ook al de eerste wijn van de Haagsche Boeâh kunnen presenteren van de druiven hangen er in ieder geval ook weer goed bij. U komt ze toch ook inspecteren op 24 augustus wanneer we een klein verjaardagsfeestje vieren? Dat wordt weer gezellig en we kijken naar uw komst uit.

Voor nu Hasta la Vista en geniet nog van deze mooie zomer In Nederland of niet te ver daarbuiten. Wij kunnen u “Old Zealand” in ieder geval van harte aanbevelen en beginnen er zo langzamerhand echt verliefd op te worden met de rust ruimte en veel zomers genieten.

Groetjes van Netty, Dick en Harley.

• 06 Juli 2019 - 04:28

Petra:

Wat was het weer leuk om jullie verslag te lezen. Ik las ook een aantal herkenbare dingen in jullie verslag. Heel toevallig gisteren en vorige week ook op de Mekkerstee geweest met de kleinkinds. Hopelijk komt er nog veel mooi weer aan en kunnen jullie nog genieten in jullie mooie tuin.

• 06 Juli 2019 - 06:08

Ma Géraldine:

Black Saturdayyyyyyy....Hey. 6 juli 2019.

Hoi Pipeloi Net en Dick,

Tsjonge jonge....géén "Balkende Staten" plus daaraan gekoppeld Finland en Denemarken.
    Ons Zeeland wist te betoveren. "TI TA TOVENAAR". Merci, voor jullie reisverslag, Dick en Net. Dus...er wordtgefietst....Sportief vermaak. En...gelijk...'Zeilschepen' door het landschap peddelend.
    Over zeilschepen gesproken, daarvan mocht ik, een Indrukwekkende Proeve, zien op "SAIL OP SCHEVENINGEN". Onze USA-vrienden wisten De Show te stelen, door de op zij-ra's staande Marinemensen ons allen een groet te laten brengen!! Met oom Frans en Lars vele uren op de kades doorgebracht, begeleid door een concert van de Kon.Marinierskapel. Die "SAIL" kan zich, tot op grote hoogte meten met die andere zeilmanifestatie in een stad waarvan ik de naam, Anno NU, effe niet uit mijn strot kan krijgen.
    Wachten WIJ nu met spanning op de geboorte van de Nieuwe Wereldburger. Wij houden kontakt, lieve allebei en tot...de 24e augustus a.s.
    OMHELZINGEN.......Ma/Géraldine

• 08 Juli 2019 - 19:18

Sandy:

Fijn dat jullie nog een heerlijk weekje Zeeland gehad hebben!

Gr, Jeff en Sandy