Ome Piet in Batu en Toko Oen. - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Dick Dam - WaarBenJij.nu Ome Piet in Batu en Toko Oen. - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Dick Dam - WaarBenJij.nu

Ome Piet in Batu en Toko Oen.

Door: Dicknet

Blijf op de hoogte en volg Dick

11 Juni 2011 | Bolivia, La Paz

Selamat Batu,

Hierbij het reisverslag dat gaat over Petrus Yosephus Vollering ook Ome Piet genoemd. Volgens onze berekeningen is Ome Piet na zijn opleiding in 1951 naar Batu in oost Java gekomen en heeft hij tot aan het moment dat hij naar onze lieve vader werd geroepen voor hemels taken na 57 jaar trouwe dienst in Indonesië.

Voordat wij uit Nederland vertrokken hebben we bij Ans en Leen informatie ingewonnen waar we ons het beste konden melden in Batu en Malang.

Zo vetrokken we op maandagochtend gewapend met een foto en bovengenoemde info naar het Karmelietenklooster. Net en Dick voelden zich even Derek Bolt van Spoorloos whats in the name zullen we maar zeggen.

Na enig zoekwerk werd het juiste adres gevonden want veel straatnamen ontbreken nogal eens in de kampongs van Batu. Daar aangebeld werd er door een vriendelijke Indonesische jongen open gedaan en tooenden wij ons paspoort voor het heilige der heiligen van Batu .... dat wil zeggen de foto van Ome Piet. Deze werd direct herkend, de pater werd verwittigd en wij mochten plaatsnemen in de ontvangstruimte.

Pater Gerjanus Verbeek heette ons hartelijk welkom en liet ons de gehele pastorie zien. pater Gerjanus is nu 84 jaar en is 60 jaar geleden 1 maand voor Ome Piet naar Batu gekomen. Samen hebben ze gedurende een periode van 57 jaar samengewerkt. Daarnaast is er nu nog een pater uit deze periode werkzaam maar die hebben we niet ontmoet omdat deze in Malang kantoor houdt.
Deze kerk hebben we echter ook op de gevoelige plaat weten vast te leggen.

Na het bezoek aan de pastorie hebben we de Karmelietenkerk Gereja Katolik Gembala Baik bezocht die geheel door Ome Piet is opgericht en wat ons betreft mag dit aan de World Heritagelijst worden toegevoegd.

Zeker als je dit geheel in de tijdsgeest van 1951 plaatst waar wij nederlanders toch flink hebben huisgehouden tijdens de zogenaamde politionele acties. Wij kunnen ons zo voorstellen dat het opbouwen van vetrouwen toen maar ook nog vandaag een lastige zaak is. Van pater Verbeek hebben wij vernomen dat slechts 2% van de bevolking in Batu christen is.

De kerk van Ome Piet is te bewonderen op de vele foto´s en de filmpjes.

Na het bezoek aan de kerk hebben wij onze zoektocht voortgezet en zijn we naar het graf van Ome Piet op zoek gegaan. Zoals gezegd hebben we na een uur rijden als eerste de Karmelietenkerk in Malang gezien en zijn we verder door gegaan naar het kerkhof.

Dat was nog een hele zoektocht maar uiteindelijk hebben we het gevonden. Een escorte van 10 mensen begeleidde ons op zoek naar het graf en je raad het al ze moesten allemaal geld hebben dus werd er druk gezocht naar de juiste naam en begon men direct driftig ontkruid weg te hakken.

Gelukkig ligt Ome Piet er nu weer even verzorgd bij en we moeten zeggen dat het er allemaal best netjes uitzag.

Helaas hadden we niet voldoende tijd om het rusthuis van ome Piet te bezoeken en zijn we naar Toko Oen gegaan. Toko Oen is een gezellig koloniaal ingericht pand uit 1930 waar lekker gegeten en gedronken kon worden. Ome Piet kwam hier nog wel eens met Ans en Leen en wat hij dan steevast bestelde was een broodje kroket en een liter Bintang.

Nu was het voor ons niet het juiste moment om direct aan de Bitang te gaan maar de kroketjes hebben we ter nagedachtnis aan Ome Piet met enige gulzigheid gegeten.

We kunnen dus eigenlijk wel stellen dat onze zendingsmissie succesvol is verlopen.Van pater Verbeek hebben we mogen dat herder Piet binnen de gemeenschap een zeer geliefd persoon was die van alles wist te ritselen en zeer veel vertrouwen genoot bij zijn volgelingen.

De naam Vollering is dus binnen de Karmelietenorde in Batu en omstreken een fenomeen en daar mogen wij als kille hollanders toch best trost op zijn.

Namens het redactieteam van Spoorloos Indonesia danken wij u hartelijk voor uw financiele steun, support en informatie die deze zoektocht tot een geslaagd project heeft gemaakt.

Vanuit Bali zeggen wij dan ook;
Santus, speritus, mistus namens Net en Derek Bintang en voor nu oogjes dicht en snaveltjes toe beste kijkbuiskinderen.

* noot.
De klokkentoren van Batu heeft dezelfde melodie als de klokkentoren in Zwammerdam, zo dacht ome Piet dagelijks aan thuis.
(Plaats; Kuta)

• 12 Juni 2011 - 14:59

Elly En Kees:

Hoi Dick en Netty,

Wat moet het een mooie ervaring zijn om de mensen te spreken wier leven zo beinvloed is geweest door Oom Piet. Ook mooi om te zien wat hij daar heeft neergezet in het grootste moslimland van de wereld. De foto's geven een prachtig beeld van hoe het er daar uitziet. Trouwens Piet ligt er netjes bij.
    We wensen jullie veel plezier op Bali maar kijk uit voor de rovers en AliBali (grapje).

Selamat dari Woerden.

• 12 Juni 2011 - 17:00

Sandy:

Leuk zo'n speurtocht, lijkt inderdaad Spoorloos wel.
    Zo te zien en te lezen hebben jullie het heerlijk daar.
    Heel veel plezier nog de komende dagen!
    Namens ons alle 5 n dikke X

• 12 Juni 2011 - 22:38

Peter En Lieneke:

Hallo Dick en Netty

Benar-benar indah.
    Apa perjalanan menyenangkan melihat Anda.
    Dan apa cara ini menyenangkan untuk melihat bagaimana Paman Piet tinggal di sana.
    Nikmati banyak dari petualangan Anda.
    Big pelukan dari Peter en Lieneke

ps
    jullie begrijpen ons wel hè !!!

• 13 Juni 2011 - 11:47

Ans En Herman:

Mooi zeg, wat een prachtige foto's, wij dachten erover naar Bali te gaan...........niet meer nodig jullie geven alles super weer, we ruiken het bijna! Top, plezier verder! Ans & Herm

• 14 Juni 2011 - 04:47

Leen:

Ja het klopt allemaal, wat Dick schrijft. Ik ga nu zo meteen Dick "rijles" geven. Op een motortje. Ik ga helemaal niet het gras voor zijn voeten wegmaaien in dit reisverslag. Want Dick en Net zijn prachtige vertellers. En de foto's vertellen nog meer. We hebben elkaar al 2 maal ontmoet. Op Balinese wijze. Ik ben blij, afgezien van het feit, dat het ervaren reizigers zijn. Hen te mogen ontvangen. Jullie krijgen de komende tijd prachtige verhalen te lezen van Dick en Net en op foto te zien. Let maar op. Immers ze zitten nu in het toeristische Bali, nu komt de echte kant van Bali origineel.....authentiek...mystiek...enz...enz...

Nu ik heb wat voor ze in petto zeg....aduhhhh.....dat wordt smullen.....in lezen......en eten doen we hier wel.

vr gr AliBali zoals ik hier heet.