Joyeuses Fêtes de Tahiti. - Reisverslag uit Papeete, Frans Polynesië van Dick Dam - WaarBenJij.nu Joyeuses Fêtes de Tahiti. - Reisverslag uit Papeete, Frans Polynesië van Dick Dam - WaarBenJij.nu

Joyeuses Fêtes de Tahiti.

Door: Netty en Dick

Blijf op de hoogte en volg Dick

18 December 2014 | Frans Polynesië, Papeete

Ia Orana familie, vrienden en collegae,

Fijn dat we jullie voor de kerstdagen nog even bij kunnen praten over onze Tour de Force omdat het zo wel is begonnen. Op 12 december vrijdag zijn we vertrokken, hebben in de lounge van de KLM een drankje gedronken en zijn vol goed moed te laat naar Londen gevlogen en natuurlijk te laat aangekomen mede door een overijverige securitycheck.

Na veel haastwerk nog net op tijd de aansluiting van Los Angeles kunnen pakken maar toen om 15,30 uur een complete shutdown van het luchtruim in Londen, de groundcontrol lag volledige op zijn gat en werd direct al Grounded control genoemd (zie bijgevoegde krantenkop).

Uiteindelijk zijn we uren later vertrokken en hebben we onze aansluiting naar Papeete gemist en dan gaat het echt leuk worden d.w.z. vlucht wordt omgeboekt, hotel en vervoer moet worden geregeld, 1e overnachting Papeete dient te worden geannuleerd en tot overmaat van ongemak was de koffer bij de wielen gescheurd. Gelukkig hadden we ductape meegenomen en konden we zo handig als Bob de Bouwer is de koffer nog enigszins repareren sorry Jet maar de claim ligt al bij de KLM en men is bereidwillig om te vergoeden.

Dat is dan toch nog goed nieuws maar eerst zien en dan geloven in deze drukke tijden.

Kortom; we zijn met een vertraging van 36 uur in Papeete (Tahiti) aangekomen en doen ons best om te acclimatiseren en de temperatuur is hier tussen de 25 en 31 graden en volgens de barman is flink koelen het devies.

De afgelopen dagen hebben we genoten van de foodbussen en de markt in Papeete waar men op dit moment druk is met de opbouw van echt foute kerstatracties met veel kitsch maar toch leuk om te zien hoe men ondanks de warmte toch mee wil doen aan kerstmannen en rendieren. 18 of 19 december gaan we even kijken of wel een kerstborrel kunnen scoren omdat de kerstmarkt dan begint.

Vanmorgen was Dick vroeg het bedje uit en naar een uitkijkpunt gewandeld met de gedachte L’amour c’est ...... en na een uurtje wandelen en puffen is het antwoord daar .... “L’amour c’est, cherchez mango’s pour sa cherie” (Corinne-Gloria klopt deze tekst ) en dat is toch ook een mooie gedachte om de kerstdagen mee te beginnen (de foto vind je in de bijlage)

Vandaag hebben we een eilandtour gemaakt en historische plaatsen bezocht waar de Muiterij op de Bounty nheeft plaatsgevonden en waar Captain Cook en Blight voet op Tahitiaaande grond hebben gezet, een paar goede surfsites bezocht en onderweg hebben we nog een bruidspaar gespot bij een botanische tuin met schitterend hoofdtooien en dergelijke. Zelf hebben we daarna ook maar een “Fransiepansie” achter het oor geplakt en hebben we voor jullie een kerstboodschap in gesproken zie video.

Tenslotte vonden wij het geweldig om vinkjes in het wild te zien en dan zal je denken waar slaat dat op. Welnu Charles Darwin heeft tijdens zijn ontdekkingsreizen veel onderzoek gedaan naar vogels en in het bijzonder vinken op de HMS Beagle en de theorie dat evolutie van soorten wordt gedreven door natuurlijke selectie, Einstein heeft daar een andere theorie aan toegevogede die haaks staat op andere boeken.Kortom, dat vinkje is zo gek nog niet en deed hier meer dan een kleine emotie plaatsvinden, de realiteit doet ons beseffen dat ’s avonds de blinde vink (l’oiseau sans tête) met jus de veau werd opgediend.

Is dit wraak in tijden van Josef en Maria die zo’n kleine 2014 jaar geleden op we waren naar het beloofde land, we zullen er helaas nooit achterkomen maar de vink heeft wel gesmaakt al was het gelukkig niet met huid en haar.

Wij wensen jullie ondanks dit stukje proza alvast hele fijne en gezellige kerstdagen toe en komen voor het nieuwe jaar zeker nog een keer via de mail binnen en vergeet niet naar ons Urbi et Orbi te luisteren als het geluid een beetje meewerkt ... moraal van het verhaal "Leef sober maar vier alles" ook al ben je misschien iets verder van huis denk dan aan de wijze woorden van Frater Delirium .. maar dan heb je ook wat en dit is dan weer voor een goed verstaander die weinig woorden nodig heeft.
Morgen gaan we een klein bootje opzoeken en een beetje dobberen op het water bij deze Bounty eilanden, als er maar niet wordt gemuit en als het dan toch moet .. dan maar na de kerst.

Nogmaals een gezegend kerstfeest en wie dat cadeautje voor de 24e heeft meegegeven weten we nog niet maar komt in het volgende relaas weer aan de orde kortom Joyeuses Fêtes !!!
Haere ra, Netty en Dick.

P.S.
De foto's en film worden later dit jaar toegevoegd en hierover ontvangen jullie een bericht.

• 18 December 2014 - 20:57

Petra:

Wat leuk om jullie reisverslag te lezen. Jammer van de vertraging dat gaf vast een hoop stress.... maar dat maakt op die 9 weken gelukkig niet zoveel uit.
    Ik wens jullie fijne kerstdagen en een super leuk uiteinde in Sydney.
    heel veel plezier nog en hopelijk niet teveel tegenslag.

Groetjes Ger en Petra

• 18 December 2014 - 21:02

Miranda Nieuwenhuijs:

Nou dat ziet er nu al gaaf uit en dan is dit pas het begin geniet er lekker van. Fijne feestdagen en ben benieuwd naar het volgend avontuur

• 18 December 2014 - 21:14

Géraldine:

Haagse Amusementskringen, de 18e december'14

Lieve Net en Dick,
    Een enerverend vertrek vanuit overstapplaats London. Bellen, onderhandelen en dan ook nog metDuc-tape aan de gang. Pffff, happy news: jullie zijn op Tahiti. Met bloem achter het oor. Zoals daar gebruikelijk is. Het is, overigens, een doortimmerd-verslag geworden. Een reisboekenauteur zou het jullie niet kunnen verbeteren.
    Ik geef jullie een omhelzing vanuit Crisis-Den Haag ( vanwege Zorg-wekkende Wet van Mefroi Schippers ) en wens jullie ruim tevoren Joyeux Noël et Bonne Année. Binnenkort herhaal ik dat weer op enigszins andere wijze. Jullie kennen mij. Lekker Spelevaren op Kalme Baren!!!
    Lieve groetjessss xxxxxx Ma/Géraldine

• 18 December 2014 - 21:43

Lidy:

Best wel heftig zo'n reis, gelukkig kunnen jullie nu genieten van de mooie dingen.
    Hele fijne kerstdagen al zal het wel vreemd zijn met die temperaturn daar.
    Groetjes en tot horens.

• 18 December 2014 - 22:46

Maxime:

Hi Dick en Netty...,

Dank voor het delen van jullie prachtig verhaal!
    Geniet hier enorm van, het ziet er allemaal geweldig uit.
    En vergeet niet te kijken naar de zeilboten in de lagune van Bora Bora!
    Groetjes,

Maxime

• 18 December 2014 - 23:12

Sandy:

Fijn weer van jullie te horen! Ondanks dat het begin niet volgens plan verliep is het nu volop genieten zo te lezen. En die huisjes aan het strand in het filmpje..... heerlijk lijkt me dat! Geniet lekker samen. Liefs van ons.

• 19 December 2014 - 19:17

Essie :

Hallo Net en Dick ,wat een verhaal weer.
    Ja ,wat kan het dan anders lopen hè .
    Maar gelukkig zijn jullie er nu .en kunnen jullie lekker genieten .
    Wij wensen jullie ook fijne feestdagen .en een super gezond en gelukkig nieuwjaar.
    Succes met de bootreis ,ben benieuwd .
    Groetjes ook van Mariëtte.
    Xx

• 19 December 2014 - 19:40

Coby :

Hallo Netty en Dick,
    Door de storm is jullie reis anders verlopen maar nu zitten jullie daar heerlijk in een prachtig land.
    Ik heb net foto's bekeken en moet bekennen dat ik best wel jaloers ben. Geniet ervan en tot jullie volgende bericht.
    Groetjes, Coby en Bert Xxxxx

• 20 December 2014 - 23:31

Jurr.Fokkens:

Hoi Netty en Dick,
    Nou dat was dus weer zo'n start waar je niet op rekent en dus
    eigenlijk ook niet in gecalculeerd hebt, maar zo zie je maar weer.
    Maar hopelijk staat nu alles op de rails en gaan jullie nu lekker
    voor de wind, om maar even in vaartermen te praten.
    Want nu gaan jullie een mooie bootreis maken begrijp ik.
    Ik wens jullie een mooie behouden vaart met heel veel hoogtepunten.
    Een witte kerst zit er voor jullie niet in ( voor ons trouwens ook
    niet ) maar toch alvast hele fijne en romantische (en volgens mij
    warme) kerstdagen. Tot de volgende mail.
    Groetjes.........Jurr.

• 21 December 2014 - 20:12

Corinne:

Hoi...hoi...Wat een start...maar jullie moeten we iets spannend te vertellen hebben (hahaha...)nou de ellende achter de rug nu kunnen jullie gaan genieten van jullie reis. Die Dick wat een romanticus zeg...in de vroege ochtend op ontdekkingspad voor zijn geliefde (goed vertaald trouwens). Volgende keer ga voor de coconuts in plaats van mango's, de boom in jongen... :-) je moet wel je grenzen verleggen...nu is je kans....
    Nou jongens heel veel plezier...geniet er van... we kijken naar de volgende verslag uit.
    Alvast fijne feestdagen toegewenst. Groetjes van Corinne & Willem

• 22 December 2014 - 20:16

Géraldine:

Bonjour jullie beiden.
    "Ocean Princess"-verslagje in goede orde ontvangen. Dat klinkt zeer zee-waaiierig, op een zeewaardig schip.Nu nog de Captains Table. Jaaa, "Ik ga daar een beetje met het personeel eten...!" Maar, lieve Dick en Net er dient wel verkleed te worden op zo'n Royaal vakantiegebeuren. Daar hadden jullie ook al rekening mee gehouden. Ik neem aan dat het schip enigszins aan kerstversieringen "doet"?? Een mens kan nu eenmaal niet verplicht worden gedurende feestdagen zijn eigen hulst en mistletoe mee te nemen!!Alhier in "Het Haagje" is de 1e, Hernieuwde Christmas Fair, een drukbezocht-succes geworden. Tussen de pagode-achtige witte tenten, stond een hele grote, als Café-Restaurant ingericht met podium voor een koor van 80 man. Hier en daar een scoutingachtig open houtvuur met daarboven "heksenketels" waaruit de geur van Glühwein je tegemoet kwam.
    Rendierhuiden en houten en bronzen versieringen voor huis en tuin plus zogeheten "Foute Kersttruien" hebben je oompje met partner en ik met waarderend oog.....laten liggen. Allez....dìe verleidingen zijn jullie niet gepasseerd. Wat jullie vást gaan doen is: passagieren hier of daar. Met een plaatselijk drankje dan wel lekkernij. Dank, wederom voor jullie Warme Wensen. Ik...neem er een Glühwein op. Op jullie zéér aangename voortzetting der reis.
    Op...naar jullie volgende verslag. Anders...horen jullie mij wel weer. Liefs..Ma/Géraldine.