Kissing the Mantaray. - Reisverslag uit Moorea, Frans Polynesië van Dick Dam - WaarBenJij.nu Kissing the Mantaray. - Reisverslag uit Moorea, Frans Polynesië van Dick Dam - WaarBenJij.nu

Kissing the Mantaray.

Door: Netty en Dick

Blijf op de hoogte en volg Dick

27 December 2014 | Frans Polynesië, Moorea

Ia Orana (Hello) familie, vrienden en collegae,

Op 18 december zijn we in Papeete ingescheept op de Pacific Princess en het was een vreemde gewaarwording om te zien dat we een Italiaanse kapitein hebben ... waar hebben we dat vaker gehoord zou je zeggen. Bij de Princess organisatie hebben ze wel actie ondernomen omdat zijn vrouw en twee kinderen ook aan boord zijn. Misschien is dit vanwege de kerstdagen geweest maar gaf ons in ieder geval een goed gevoel.

Wat hebben we de afgelopen week zoals meegemaakt, op het eiland Huahine een tour gemaakt naar o.a. een vanille en parelfarm, op een waverunner een beetje Bora Bora onveilig gemaakt en zijn we tussen Mantaroggen en lemonsharks wezen snorkelen. Vervolgens op het eiland Moorea met het researchteam van Dr.Michael Poole bekend van Discovery Channel en Animal Planet op zoek gegaan naar dolfijnen.
Voor de rest hebben we aan boord dagelijks ons best gedaan om de voorraad op te maken en ja, een verlies mag je ook wel eens toegeven ... het is ons en de medepassagiers niet gelukt.

Een cruisschip is echter wel een geweldig instituut en van echt bijna elk land te wereld kom je wel een medewerker tegen. De lineup voor deze reis; Captain Mario Ciruzzi, Maitre d´Hotel Luigi Pascale, Executive Chef Andrea Baiardo, Cruise director Davis Bradshawe, Senior Doctor Anna Geldenhuys, General Hotel Manger Karin Luppes en Shorex Manager Audrey Ibboston. Zoals jullie kunnen zien hebben we een team van voornamelijk Itlaiaanse en Nederlandse inbreng. Karin komt namelijk uit Hoogeveen en Audrey heeft een Nederlandse moeder uit Hoorn, daarnaast hebben we Zuid Afrikaanse bloed door doctor Anna en kunnen we dat ook voor een deel in Nederlandse valuta omzetten.

Met zo´n 1300 mensen aan boord kerst vieren met een bijzonder menu is wel een hele ervaring maar het meest vreemde is dat je gaat snorkelen in lauwwarm water tussen de roggen en je zonnebrand in de aanslag moet hebben. Is inderdaad decadent maar went zelfs al een beetje. John, Lisette en de kids bedankt voor de kerstwens inclusief Frosty onze kerstman, hij heeft Polynesie gezien en gaat ook mee naar New Zealand, op het dashboard van de camper wel te verstaan.

Iedere reis vragen wij ons weer af wie we deze keer gaan ontmoeten en spreken, welnu kwamen we op de 1e dag van de reis Ken en Rhia uit Canada tegen en zij wonen op Vancouver Island. Na een praatje en drankje bleek al snele dat onze interesses aardig overeen kwamen en hebben we hier en daar de dans vloer en bar onveilig gemaakt op volle zee` We keep on rocking` en een goed verstaander weet wat dat betekent.

Ken liet ons foto’s zien van de Incredible Machines zoals je die op Discovery Channel wel eens ziet en dan gaat het om de Goliaths en Tarzans met afmetingen van een flatgebouw waarmee ze afgravingen doen voor oliewinning. Ken is een onderzoeker en geeft in opdracht van de oliemaatschappijen aan waar het beste gegraven kan worden. Dit is echt een andere wereld en de omgeving waarin zij leven is zo anders dan in Nederland. Zo we zijn weer geïnspireerd zullen we maar zeggen.

Naast Ken en Rhia hebben we met regelmaat Amerikanen en Canadezen gesproken wanuit meerdere staten te weten California, Miami, Kansas, Arkenas, Washington, Wisconsin, Nevada en de plaatsen New York, Seattle, Brooklyn, Las Vegas, Vancouver en Canadezen vanuit Calgary die met een heel gezin met ons gingen snorkelen bij Bora Bora. Het toeval wil dat dit gezin van 2006 t/m 2009 in Wassenaar heeft gewoond en de kinderen op The American School in Den Haag hebben gezeten. Moeders had een goed baan bij Shell en het gezin is nu weer terug in Canada, we hebben nog even gesproken over speedskating en hebben ze in het Nederlands gedag gezegd.

Even verder op de snorkeltoer bij Bora Bora die was echt geweldig. Eerst veel lemonsharks gezien en daarna in wat ondieper water tussen deze creatures en de Mantaroggen gezwonnen. Je gelooft het haast niet maar Netty heeft echt gekust met een Mantarog in open water daar lopen de emoties wel even hoog van op en de belofte van 11 november van kus nooit met een vreemde is snel overtreden maar voor een Mantarog maken we een uitzondering zolang ze maar niet samen gaan Skypen/Facetimen.

Helaas is de film met het levende bewijs te groot om te uploaden maar we komen hier voor de liefhebbers na de vakantie op terug en wat een schitternde vissen en koraalriffen heb je hier. Kort samengevat Frans Polynesië en Bora Bora in het bijzonder is echt amazing.

Daarnaast hadden we op de 1e kerstdag geluk wanneer we ons verzamelden voor een eilandtour met een waverunner. Om 12.00 uur liep namelijk de kerk leeg na een kerstmis en wat zien die mensen er dan weer geweldig uit met die mooie jurken en hoeden. Veel familieplaatjes werden geschoten we hebben er natuurlijk ook hier en daar één meegepikt, dat kan je aan de Haagse Joop van Tellingen wel overlaten hoor even in de kliko en hop de plaatjes zijn gereed.

Vervolgens zijn we met de waverunner aan de slag gegaan maar jeetje wat zit er een power in die dingen en dat is tevens het gevaar. Na een goede instructie van Jean hebben we ons op op het water begeven maar dat was echt werken (1e keer op zo’n ding) golven, wind, sturen, gas doseren .... shit dat is moeilijker dan gedacht en volgens Jean.
gingen wij toch niet hard genoeg van de groep met vier waverunners.

Jean die begon een beetje te pushen en zie dat waneer je meer gas gaf je stabieler op het water lag. Wij hebben even een Indonesisch Ja gegeven wat natuurlijk neen betekent. We moeten nog een week of zeven hebben hadden eigenlijk niet zo’n zin om op 1e kerstdag op Bora Bora het loodje te leggen. Kortom we hebben rustig gas gegeven en als twee volleerde Harley rijders de tour easygoing volbracht.

Jean was de Haags/Gronings stugheid na twee uur wel zat en heeft in overleg met Stephane (zijn baas) ons afgezet bij Hilton Bora Bora, laat dat nu net ons plan zijn geweest om daat even een Hinano pilsje te gaan downloaden dus dat was weer perfect. Stephane heeft even met de receptie van het Hilton gesproken en wij mocht daar kosteloos van de faciliteiten gebruik maken en konden ons melden bij de receptie wanneer we terug wilden gaan naar de Viatape pier.

Bij Hilton Bora Bora kan je namelijk allen maar per boot komen en ja laten we eerlijk zijn, zo’n kans laten we niet aan onze neus voorbij gaan. Kortom lekker een Hinano gedronken aan de bar, fooi gegeven aan de barman voor kerstmis (Polynesische Karmapunten verdiend) en een leuke fotoshoot gedaan bij huisjes op palen waar je normaal zo’n 1500 dollar per nacht voor betaald. Jaja, wel weer decadent zullen jullie zeggen maar ja het is ons echt gewoon overkomen “Life is a bitch” zullen we maar zeggen en ja we hebben ook nog kokosnoten gevonden in plaats van de mango’s.

Wij maken ons nu op voor het vertrek naar New Zealand en hopen dat jullie allen ook goede kerstdagen hebben gehad en gaan op weg naar de jaarwisseling. In Auckland zal dat voor ons 12 uur eerder zijn gaan we jullie toewuiven vanuit de Skytower,let op het derde raam rechts daar zitten wij. Voor New Zealand hebben we vanaf 2 janauri 37 dagen de camper en gaan we op zeker een wijnproeverij houden en de ranking aan jullie doorgeven.

Veel meer bijzondere zaken hebben we eigenlijk niet te melden en de foto´s en videozullen we z.s.m. laden maar helaas hebben we afgelopen 10 dagen last gehad van trage verbindingen via de satelliet.

Wij wensen jullie allen een goede jaarwisseling toe en een gezond en gelukkig 2015 toe en voor iedereen die heeft gereageerd nogmaals veel dank want dit houdt ons overeind in in moeilijke Polynesische Hinano tijden.

Nana, mauru ‘uru (thank you and goodbye) Netty en Dick.

P.S. De foto’s en film volgen z.s.m. wanneer we weer snel internet hebben, we houden jullie op de hoogte.

• 27 December 2014 - 17:30

Lidy:

Zo te lezen hebben jullie het weer geweldig naar je zin. Geniet maar lekker en een hele goede vlucht naar Nieuw Zeeland.
    Hier in Woerden is het om het vriespunt en natte sneew maar in het zuiden van het land is behoorlijk meer sneeuw gevallen zodat er al wat daken van winkels en kunstijsbanen naar beneden gekomen zijn.
    Groetjes en een mooie jaarwisseling.

• 27 December 2014 - 17:47

Ilse:

Wat leuk om te lezen dat jullie daar zo'n fijne tijd hebben. Nog heel veel plezier en geniet van t mooie weer want hier is t waterkoud! Een hele fijne jaarwisseling gewenst en een dikke kus vanuit Woerden.

• 27 December 2014 - 18:19

Sam En Mel:

Wat super gaaf zeg!! Dat snorkelen tussen de mantraroggen! Ik kan niet wachten om de foto's te zien. Heel veel plezier nog en alvast een hele mooie jaarwisseling!! Liefs Melvin en Sam

• 27 December 2014 - 19:07

Jan En Eveline:

Wat een geweldige ervaringen doe jullie op.
    En eigenlijk maar goed dat die kleine Harley in Nederland is ( dan moeten jullie tenminste terugkomen) ;-)
    Een hele mooie jaarwisseling met niet al teveel bubbels en ja we houden het 3e raam van de skytower in de gaten.
    Geniet en nog maar even want dan.......... Komt de Camper.

• 27 December 2014 - 21:00

Coby En Bert:

Fijn dat jullie het zo naar de zin hebben en dat sommige dingen toch nog goed uitpakken voor jullie.... Wij zijn reuze benieuwd naar alle foto's. Een veilige vlucht naar Nieuw Zeeland en een prachtige en liefdevolle jaarwisseling en knallend 2015.
    Dikke kus vanuit Braamt.

• 28 December 2014 - 00:26

Raymond:

Wow, zo te lezen gaat alles lekker.;-) Veel plezier verder op naar Nieuw Zeeland

• 28 December 2014 - 07:57

Josette Kientz :

Hoi Dick en Netty,
    Fijn dat jullie het zo naar jullie zin hebben. Wat een avontuur om tussen de roggen en haaien te zwemmen. De natuur is daar nog zo mooi. Wel vreemd om kerst en oud en nieuw te vieren in de warmte. Hier in Nederland ligt de sneeuw en is het glad. Wij zijn met oud en nieuw in Winterswijk in een vuurwerk vrij park dit omdat onze hond Jesse panisch is van vuurwerk. We zijn daar met vrienden. Alleen Ben moet nog wel een nachtdienst draaien de 31e. Dus die moet over ons waken. Heel leuk dat we jullie zo kunnen volgen. Een hele goede jaarwisseling en veel geluk en gezondheid voor jullie beide in 2015
    Lieve groeten van Ben en Josette. Is jullie hond ook aan het logeren

• 28 December 2014 - 10:14

Ma/Géraldine:

Bonjour Globetrotters,
    Witte-Wereld alhier, oceanblue bij jullie. Tòch nog wat "huisdieren" geknuffeld ter replacement van Harley. Ik vond jullie Avonturen-van-Sinbad en zijn vrouw wederom, om...in een boek samen te vatten. En...wat een geruststelling dat ook de kaptein van jullie schip zijn familie had ingeboekt. Néé, geen mr.Schettino!!! Eh...die dingen, "wavesurfers"??, waren dat een soort waterscooters?? Jaaa, maar jullie hielden de hoofden koelen het been stijf. Handige "onderdelen" om...in "Hilton Bora Bora" te belanden!!! Sjieke ambiance. En dan komen daar twee "Flippers" "aan land" om....de weg naar Hamelen te vragen. Gráág met "een Ooievaartje" erbij! U-weet-wel...da's een glas op 1pootje, gevuld met wat lekkâhs. En dan bleken daar ook nog eens Gastenverblijven-op-houten-palen ad. 1500 Dollar pp/per nacht als "attraktie" te bestaan. Een mens maakt wat méé!!! Ga fietse!!!
    Edoch, mijn dierbare Dick en Net...jullie zijn ons vele stappen vóór met Het Grote Jaarwisselen. Hè,hè,hè zo kán ie wel weer. "Omspoel" die gelukkige-bezigheid met "wat sprankelends" ikzelve doe dat, enigszins later ook, vanuit een fraai gevormde fles, die ik kreeg van zuslief en haar toffe man.
    Tot...meer..nieuws...van beide kanten. PROOST!!! Omhelzing, vanuit sneeuwvrij De Haag. Ma/Géraldine. Xxxxx

• 28 December 2014 - 13:31

Essie :

hallo Dick en Netty ,wat een mooie reis tot nu toe,wat zal dat snorkelen mooi geweest zijn .
    Wij zitten hier nu met sneeuw,en jullie met een fles zonne brand.
    Wij wensen jullie ook een fijne jaarwisseling ,en we proberen te FaceTime
    E&M

• 29 December 2014 - 22:17

Essie.toetenel:

Heerlijk om naar zulke mooie foto's te kijken
    Wat zijn jullie lekker aan het genieten.
    Leuk video filmpje.en natuurlijk een lekker glaasje rode wijn.
    Wat een enorm groot schip ,en een luxe (lijk me heerlijk om te doen)
    Jullie zijn ook al lekker bruin ,ik ga maar even naar de zonnebank ,voor dat jullie terug komen.
    De sneeuw hier is al weer bijna weg ,gelukkig.
    Nog heel veel plezier samen ,en ik wacht weer op een nieuw verslag
    E&M