De westkust van het Zuidereiland, goud en bergen. - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Dick Dam - WaarBenJij.nu De westkust van het Zuidereiland, goud en bergen. - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Dick Dam - WaarBenJij.nu

De westkust van het Zuidereiland, goud en bergen.

Door: Netty en Dick

Blijf op de hoogte en volg Dick

25 Januari 2015 | Nieuw Zeeland, Queenstown

Kia Ora familie, vrienden en collegae,

Ondertussen zijn we in Queenstown aangekomen en zijn we vrijwel de gehele westkust van het Zuidereiland afgereden van Noord naar Zuid langs de ruige kust van NZ rechts van ons en de Alpen van NZ aan de linkerzijde.

We zijn een nacht blijven kleven bij de z.g.n. Pancakerocks and Blowholes, wat kan de zee hier een geweld aanrichten met zijn lange slagen, dat is even anders dan op de Noordzee geachte dames en heren zeilers.

Tevens is het omstreeks 1840 het gebied geweest van de Golddiggers rond Hokitika die heeft gezorgd voor een industriële revolutie van stoom naar dieselmotoren en de ontwikkeling van de kettingzaag om het bosrijke gebied te ontginnen, In totaal werd er 16 ton goud gevonden met een pronkstuk van 1,8 kg als hoofdprijs. Begin 20e eeuw kwam er een einde aan de goudzoekersperiode met als resultaat de oprichting van de mijnwerkersbonden.

Halverwege de westkust kom je hier de prachtige vergezichten tegen van de Franz Josef Glacier en de Fox Glacier welke van de 2000 glaciers in NZ de langste in zijn soort is. Voor ons een mooi moment om er eens op uit te trekken. In dit gebied wordt veelvuldig gevlogen met helikopters, alleen backpackers doen een verwoede poging om de gletsjers te voet te bereiken.

Wij hebben ons aangesloten bij de helikoptervliegers en stonden binnen 20 minuten vrijwel boven op de gletsjer, eerst natuurlijk veiligheid instructies, hikingboots passen en bovenaan de stijgijzers onder, vervolgens hebben we in een groepje van negen mensen in een verkorte polonaise van 2,5 uur over de gletsjers geklommen op zoek naar ijstunnels die dagelijks gedeeltelijk wegsmelten en waarvan je op de weg hier naartoe al rivierstromen tegenkomt.

We kunnen iedereen verzekeren dat het lopen op die stijgijzers gewenning vergt en waarbij je even de goed de aandacht erbij moet houden. Aan de andere kant van de Fox Glacier zien we al Mount Cook (3754 meter) en Mount Tasman (3497 meter) liggen die ons al uitnodigen om op de thee te komen. Dit gaat over een ruime week gebeuren waarbij we ook een bezoek brengen aan het Sir Edmund Hillary Museum. Sir Edmund Hillary was als wij ons niet vergissen in 1953 de eerste man die samen met Sherpa Tensing Norgay de top van de Mount Everest in Nepal heeft bereikt.

Zo´n twee weken geleden bereikte ons tezamen met de aanslagen in Parijs het bericht dat bij Mount Cook twee mensen om het leven waren gekomen tijdens het bergbeklimmen.Het blijft natuurlijk een risicovolle sport die ook onze bekende Haagse bergbeklimmer Ronald Naar het leven heeft gekost op de K2 in de Himalaya.

Jaren geleden toen de de Op Pad Beurs nog in Den Haag werd georganiseerd door de ANWB is er een presentatie van Ronald Naar geweest waarbij hij uitgebreide analyses had gemaakt van de slachtoffers op de Mount Everest.

Feitelijk hield dat in dat de meeste slachtoffers vallen in het eerste uur in de afdaling na het bereiken van de top, wellicht dat de euforie dan toeslaat en je mede door extreme vermoeidheid en zuurstoftekort toch slachtoffer kan worden en dat je door je eigen analyses ook niet altijd gered kan worden.

Ronald heeft zijn Nirvana bereikt en wij moeten telkens weer aan zijn verhalen denken als bergbeklimmers wanneer er , in welk gebied ter wereld ook, weer doden zijn gevallen bij het beoefenen van deze sport. Voor ons is het dan maar beter om op een gletsjerhelling in polonaise heuveltje op, heuveltje af te lopen. Tel je zegeningen zullen we dan maar zeggen.

Morgenochtend om 08.00 uur gaan we met Earlybird korting de Shotover rivier af met een Powerboat en eindigen met een z.g.n. 360 draai.

Wil je weten wat dat is ga dan alvast een een filmpje bekijken op www.shotoverjet.com en we kunnen je verzekeren dat het een spannende tocht je gaat worden. Kortom Gopro op en gaan met die banaan.

Daarna bezoeken we de Doubtfull en Milford Sounds, het laatste restje Westkust van NZ, en hopen we jullie weer mee te kunnen nemen in een nieuw hoofdstuk. Welnu trouwe volgers, met een gemiddelde van 75 zijn we zeer tevreden, tot een volgend verslag en geef even een reactie, vinden we gewoon leuk !!!

Voor nu weer cheers and beers vanuit Nieuw Zeeland van Netty en Dick en een dikke knuffel voor Harley want die gaan we over drie weken weer zien.

• 25 Januari 2015 - 08:45

Ma/Géraldine:

Bon Giorno, enthousiast 2-tal!!!
    zondagmorgen, evenals bij jullie de 25e van de 1e maand 2015. Daar zat ik weer...met de handen rond de stoelleuning geklemd. Gletscher-toer? Echt? Géén Dijen-Gletscher? Met klimijzers en wat er verder nog nodig is om bevroren bergdelen te gaan "beheersen"!!! En..zo ken ik jullie: zéér geconcentreerd en oplettend te werk gaand. En..altijd op diegene lettend die vòòr je loopt. Allemachtig, jullie proberen ook écht alles. Nou..ik maak "een Kruiske" dat jullie weer safe op het Basisstation zullen terugkeren. En..zeer onderhoudend, de belevenissen van de twee meest befaamde berg-bedwingers..in jullie verslag tegen te komen. Ik ben Ronald Naar nogal eens tegengekomen op de Wassenaarseweg waar hij in de buurt woonde. Nou...ik was daar om andere redenen: onze tandarts was daar naartoe verhuisd. Maar we gaan van deze laatste "pijnlijke" herinnering weer terug naar Franz-Joseph en zijn Glacier. Dacht dat de goede keizer slechts in Oostenrijk genoemd en...afgebeeld was maar nu blijkt hij in rotsvorm òòk nog te "huizen" in New-Zealand!!! "De wereld is klein!" Jullie vermeldden tevens dat verschrikkelijke ongeval wat 2 bergbeklimmers, onlangs, overkwam. Nu heb ik hier een kranteknipsel van het AD/HC van 19 januari waarin een ongeval, wat gelukkig...gelukkiger..afliep vermeld wordt.
    Het luidt aldus: "30 meter viel een man in Nieuw-Zeeland gisteren toen hij uit een boom viel. Hij overleefde de val, die vergelijkbaar is met tien verdiepingen, maar raakte wel ernstig gewond. Het ongeluk gebeurde in Otaki, op het Noordereiland. Het slachtiffer is naar het ziekenhuis gebracht."
    Hopenlijk herstelt de boomklimmer volledig. Ja, ik knipte dit artikel uit omdat het jullie-reisdoel "zit".
    Alhier, voor wat betreft persoonlijke leukigheden: Jeff zijn verjaardag, met door Sandy als "Surprise...." bedachte Party, weer...grandioos in elkaar gezet. Nietsvermoedend kwam De Jarige op 22 januari vanuit zijn werk, het zweet nog op het voorhoofd staand, de huiskamer binnen. Ennnn:"Lang zal hij leven!!!!" schalde hem tegemoet. Oom Joop, tante Afke, Anneke, buurman Alex met Pien en Joost plus ondergetekende en...vanzelfsprekend Sandy, Duncan, Mabel en Lindy zongende hoogste noot. Even later nog "aangevuld" door Naat en Dave. De glazen tinkelden en Het Lopend Buffet liep...als een speer!!! Amaai, dát was weereen familie-bijeenkomst die in Ons Herinneringenboek gaat.
    "Herinneringen aan de Hongerwinter WO-II" waaraan ik gaarne mijn bijdrage had geleverd, in "het Haags Historisch Museum" omdat dat 70 jaar geleden is, en véél m.b.t. tot die periode nù herdacht wordt, is vanwege de overweldigende toeloop aan sprekers m/v over enige dagen uitgespreid. Ja, ik had numme 70 ( ?) in de wachtrij. Enfin, die periode heb ik ook in mijn boek beschreven, dus...geboekstaafd is deze al!!!Lieve Net en Dick...Ga lekker voort met de geit. Héérlijk jullie verhalend-proza. Dikke knufffss vanuit NL met 3 graden boven NUL.
    Ma...Géraldine....

• 25 Januari 2015 - 16:28

Essie :

Ik heb het verslag gelezen.
    En de foto's bekeken ,en ikvind de ene foto nog mooier dan de ander.
    Wat is het een mooie reis ,die altijd in jullie gedachten zal blijven .
    Het café wat de naam Dick draagt,is net zo leuk als de Essie auto.
    Ook leuk om met jullie even gesproken te hebben .
    De mascotte in de Camper ,heel leuk
    De klim van toch nog twee en half uur ,was zeker inspannend zo te zien.
    Maar om nooit te vergeten.
    Nou lieve Net en Dick ik wacht weer met spanning op de volgende foto's.
    Knuffels voor jullie xxxxx

• 25 Januari 2015 - 22:18

Coby En Bert:

Hoi hoi, wat een mooi verhaal en een prachtige foto's hebben jullie weer naar het koude Nederland gestuurd. Wat moeten jullie veel verwerken aan informatie en uitzichten. GEWELDIG! Laat ons vooral op afstand meegenieten. Liefs Coby en Bert

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Queenstown

Tahiti en New Zealand 2014-2015

Prachtige eilanden in Frans Polynesië en schaapjes tellen in New Zealand.

Reisroute;
Vliegen van Amsterdam-Londen-Los Angeles-naar Papeete (Tahiti).
18-12-2014 start cruise Ocean Princess Papeete-Huahine-Rangiroa-Raiatea-Bora Bora-Moorea-Papeete.
28-12-2014 Vlucht naar Auckland-New Zealand.

Oudejaarsavond Skytower-nieuwjaarsdag in Auckland.
02-01-2015 Camper ophalen en Via de Coromandel naar Rotorua,
09-01-2015 Rotorua - Napier, 10-01-2015 Wijnroute, 11-01-2015 Napier-Taupo, 12-01-2015 Taupo-Tongariro, 13-01-2015 wandeling vulkanen, 15-01-2015 Tongariro-New Plymouth via de "Forgotten Highway", 17-01-2015 New Plymouth-Wellington en vliegshow Masterton, 19-01-2015 Ferry van Noorder naar Zuidereiland, aankomst Abel Tasman NP, 22-01-2015 Abel Tasman NP - Punakaiki Rocks, 23-01-2015 Punakaiki Rocks- Fox Glacier, 24-01-2015 Helihike Fox Glacier, 25-01-2015 Fox Glacier-Queenstown, 27-01-2015 Queenstown-Te Anau, 28-01-2015 Cruise Doubtful Sound, 29-01-2015 Te Anau-Milford Sound, 31-01-2015 Cruise Milford Sound, 01-02-2015 Milford Sound- Dunedin, 02-02-2015 Albatrossen en pinguïns bezoeken, 03-02-2015 Dunedin- Mount Cook, 04-02-2015 bezoek Sir Edmund Hillary Center, 05-02-2015 Mount Cook-Akaroa,
07-02-2015 Akaroa-Christchurch, 09-02-2015 Vlucht Christchurch- Auckland, 10-02-2015 Diner Peter Gordon, 11-02-2015 Vlucht Auckland naar Amsterdam via Los Angeles. 12-02-2015 Einde wereldreis.