De Tour de France is gearriveerd - Reisverslag uit Royan, Frankrijk van Dick Dam - WaarBenJij.nu De Tour de France is gearriveerd - Reisverslag uit Royan, Frankrijk van Dick Dam - WaarBenJij.nu

De Tour de France is gearriveerd

Door: Dicknet

Blijf op de hoogte en volg Dick

11 September 2020 | Frankrijk, Royan

Bonjour a tous,

Na Cognac zijn we vertrokken naar Royan wat gelegen is aan de kust van de Charente Maritime, voor de beeldvorming als we de boot nemen vanuit Royan varen we zo naar de Gironde waar Bordeaux de hoofdstad van is maar vanwege de Corona slaan we dit gebied deze keer over.

Onze campsite is zeer centraal gelegen en via de achterdeur zijn we binnen 10 minuten lopen op het strand van Royan (Plage de Pontailiac geheten) hier bevindt zich ook het Casino en zal op dinsdag 8 september de Tour de France langskomen. De voorbereidingen zijn al in volle gang en overal worden spandoeken opgehangen, rotondes versierd en geel en groene gespoten fietsen neergezet.

Laten dit nou juist ook de kleuren van ons mooie Haagse stadje zijn dus we zijn in onze hum.

De badplaats van de Kust van de Schoonheid, aan de monding van de Gironde, is beroemd geworden in de 19e eeuw, toen naar zee gaan mode werd. Royan werd heropgebouwd na de bombardementen van 1945 en etaleert vandaag een moderne architectuur zoals blijkt uit de gebouwen en de Notre-Damekerk. Men kan er charmante villa's uit de Belle Epoque bewonderen vooral in de prestigieuze wijk van Pontaillac. De mooie fijne zandstranden, zoals het strand van de Grande Conche en het leuke strand van Pontaillac maken naast de vele activiteiten van Royan een beroemde badstad.

Elke ochtend is het met Harley ballen op het strand want hij is gek op rennen, zwemmen en graven en de zon schijnt om 08,00 uur langzaam op het strand en laat de monumentale panden aan deze kust reflecteren in het water. De vissershuisjes met voorgespannen netten staan er vredig bij in het zacht opkomende zonlicht en zijn een zegen voor elke fotograaf want het is “strijklicht”.

Na de balavonturen begeven we ons naar de boulevard en halen bij de Boulanger een baquette traditionelle en lopen langs de terrassen terug waar menigeen van zijn café au lait of soms van een pression geniet.

Daarna fietsen we langs de Cornische langs alle andere hoefijzervormige standen naar het centrum van Royan en bezoeken de overdekte markt die sinds 1848 bestaat en in 1930, 1956 en voor het laatst in 2013 werd vernieuwd en in 1930, 1956 en voor het laatst in 2013 werd vernieuwd.

Het is mondkapje op en we kunnen naar binnen, we lopen langs groenten, vlees en visstallen met ook schaaldieren waaronder verse kreeften, langoustines, mosselen, oesters, Palourdes, Bilot Vivant, Eogues, en bij de slager alle delen van rund, kalf, varken en lam meer tot onze verbazing ook een groot stuk Cote de Cheval (paardenribstuk) van een paar kilo die we in Nederland nog nooit ergens in de vitrine hebben zien liggen. Voor de liefhebbers van dit edele dier zal het een ramp zijn om dit te zien, onze ervaring met Fransen is dat de vrijwel alles eten want daags hierna zien we bij de Intermarché ook nieren en hersenen liggen om maar op te houden over de tripe.

Kortom men eet hier alles en beginnen ons nu een beetje ongemakkelijk te voelen ...... is Harley wel veilig in de camper terwijl wij op de markt zijn?

Tenslotte lopen we langs vijgen gevuld met Foie Gras, Macarons in alle kleuren, Galette Chartreuse de Angelique en later vleien we ons neer bij aan de haven van Royan waar wel wat eten en drinken en genieten van het uitzicht en de temperatuur die vandaag de 28C aantikt.

Maandag bereiden we ons voor op de Tour, geheugenkaarten legen en batterijen opladen is het motto en dan begint op dinsdag de Tour de France weer na een rustdag vanaf Ile d’Oleron naar Ile de Ré (beide eilanden zullen we later deze vakantie bezoeken).

Het Jumbo-Vismateam heeft op zondag de gele trui gepakt met Primoz Roglic als kopman. We verzamelen ons omstreeks 12,30 uur langs de boulevard en houden minimaal 1 meter afstand (norm Frankrijk) en dragen ons mondkapje trouw.

Als eerste komt de promotie caravaan langs maar die vanwege de Corona wel is ingekort van 160 naar 100 voertuigen. De bolletje trui werd in het verleden gesponsord door Carrefour en is nu overgenomen door E.Leclerc. Voor de rest hobbelen Asterix en Obelix mee in de caravaan evenals LCL Credit Lyonnais de beren van Haribo, kippen van Le Gaulois, Continental banden, de sapjes en olijven van Puget, en de 2CV’s an Cochounou van “Le bonne saucisson” in rood wit blokmotief en als laatste Cofidis en natuurlijk nog veel meer. De optocht maakt wel een beetje abstracte indruk met al die mondkapjes en we geven je het je te doen al die kilometers in de hitte en drukte.

Daarna komt het peleton aangeracet en staat de camera op de sportstand, alle renners komen over de boulevard aan en zijn ook binnen mum van tijd weer voorbij. De race wordt later op de dag gewonnen door de Ier Sam Bennet die zijn tranen bij het interview niet kan bedwingen. Ook al gaat de Tour snel aan je voorbij het is en blijft een fenomeen en Frans volksfeest waarbij men werkelijk alles uit de kast haalt om het zo goed mogelijk te doen voor renners en publiek en dat is ondanks de Coronacrisis wel een compliment waard en wij hebben ons sportmoment van 2020 weer meegemaakt.

Nu maar hopen dat Jumbo-Visma de gele trui naar Parijs brengt maar er staan nog vele uitdagingen te wachten waaronder de Puy Mary in de Auvergne waar we in 2016 de Tour in de Cantal hebben gezien en niet te vergeten de Alpenritten van o.a. Lyon naar de Grand Colombier en nog drie zware etappes om en nabij Grenoble en op 20 september een tijdrit van 36 km. Nog uitdagingen genoeg zou je kunnen zeggen waarbij niets zeker is en iedereen ook nog Coronavrij moet blijven.

Woensdag genieten we nog een beetje na en donderdag vertrekken we naar Ile d’Oleron met Fort Boyard aan de oostkant als belangrijkste zichtpunt. We gaan nog even en genieten van de Pineau en houden jullie op de hoogte van onze ontdekkingen en zeggen “A tout á l’heure” vanuit La douce France namens Netty, Dick en Harley Jefferson.

P.S.
Wij beseffen ons nu dat het vandaag nine-eleven is en dat de wereld 19 jaar geleden op z'n kop stond en daarna nooit meer hetzelfde was. RIP voor alle slachtoffers zullen we maar zeggen.

• 11 September 2020 - 16:56

Alie:

Weer mooi geschreven Dick. Geniet er nog lekker van.
    Inderdaad denk ik,een hele belevenis om de tour mee te maken.

• 12 September 2020 - 14:42

Corinne:

Wat een mooi verslag...tijdens het lezen was ik even in Frankrijk...dank jullie wel...lekker nog genieten van jullie vakantie