Big Old Red Bertie - Reisverslag uit Houffalize, België van Dick Dam - WaarBenJij.nu Big Old Red Bertie - Reisverslag uit Houffalize, België van Dick Dam - WaarBenJij.nu

Big Old Red Bertie

Door: Netty en Dick

Blijf op de hoogte en volg Dick

10 September 2016 | België, Houffalize

Bonjour vanuit België,

Op donderdag 8 september hebben we, bepakt en gezakt, Nederland verlaten en zijn we aan onze eerste vakantie met “Old Bertie” begonnen.

Bertie is op 30 juni 2016 verjaard en 40 jaar oud geworden, ook volgens de inspecteur der belastingen is zij nu formeel aangemerkt als Oldtimer.
Leuk om te weten hoe de Nederlandse staat hier tegenaan kijkt omdat wij beiden in augustus er weer een jaartje in de vijftig bij hebben moeten tellen en we pas bij 67 jaar als Oldtimer worden aangemerkt.

Onze Bertie hoeft geen belasting meer te betalen maar wij zijn bevreesd dat dit voor de berijders niet opgaat.

Genoeg gespeculeerd en nu ter zake; we zijn met mooi weer uit Nederland vertrokken (27C plus) en via Bergen op Zoom, Antwerpen, Leuven naar Hoei gereden. Onderweg gestopt bij een kerk bakkie koffie en broodje in de schaduw en even over het kerkhof gelopen (je moet er maar zin in hebben). Zo’n kerkhof geeft altijd weer inzicht in was er zich de afgelopen eeuwen in een dorp/streek heeft afgespeeld, mensen gesneuveld door oorlog, ziekte of "gewoon" door ouderdom,

Even een kapelletje bekijken en daar waar mogelijk een kaarsje branden voor vaders en moeders. Zo staan er over heel de wereld al heel wat kaarsjes te branden, dat mag u van ons aannemen.

De overnachting hebben we doorgebracht in Clavier (klinkt als muziek in de oren) en hebben we de luxe van een zwembad en jacuzzi en gezien het mooie weer hebben we tot ’s avonds laat nog een baddertje en wijntje gedaan. Even app’n met Lisette want hond Harley is deze keer niet mee en heeft een week je vakantie in Nieuwegein met Sem en wij hebben vernomen dat er ook al Love in the air is met een andere Jack.

Als dat maar goed gaat anders hebben we er volgend jaar een weddingparty bij, maar ja kleine hondjes worden ook groot zullen we maar zeggen en laten we eerlijk zijn wie woont er tegenwoordig op z’n 35 ste nu nog thuis?

Op een gegeven moment houd je ze toch niet meer tegen !!!

De volgende dag naar Houffalize gereden waar we 10 jaar geleden een week hebben doorgebracht, het hotel was zienderogen verbeterd en de oude bruine bank bij de open haard was vervangen wat eigenlijk toch wel weer jammer is want er gaat toch niets boven een heerlijk haardvuur op een Chesterfield bankstel met een Mc Chouffe in de hand en een broodje wildpate.

Dan maar door naar de brouwerij van Achouffe/Wabrin waar het goddelijke vocht met liefde wordt gebrouwen, even een pintje op het terras waar dan ook Belgische fietsers zich tegoed aan broodjes en biertjes. Geweldig om te zien hoezeer wij Ollanders van de Belgen verschillen en men na het laven weer de fiets pakt en heuveltjes van 8% pakt terwijl wij dan alleen nog maar denken aan Mc Chouffe van 8%.

Aan den overkant van de brouwerij is voor ingewijden de forellenvijver en kan men goed degusteren van alles wat aan de overkant wordt gebrouwen en uit de vijver wordt opgevist en zo geschiede het.

Leuk om te zien dat er van 1950 ook nog plaquette de vinden is in het restaurant met de Tour de France van destijds en andere foto’s van fietsclubjes en dergelijke.

Wij zijn met Old Bertie s’ middags door de Ardennen verder gereden naar Clerveaux en daarna door naar Hosingen in Luxemburg waar we de komende week gaan verblijven en ook voor u weer op zoek gaan naar mooie, leuke en bijzondere dingen vanuit het zijspan van 1976.

Tenslotte willen we nog even van de gelegenheid gebruik maken om Annelize te feliciteren met haar Graduation day, van harte gefeliciteerd en maak er een mooi feestje van na al die intensieve jaren.

Groetjes Netty, Dick en Old Red Bertie en als je het leuk vindt en de tijd hebt met al dit mooie nazomer weer mag je ook reageren. No worries.

• 10 September 2016 - 08:50

Jan En Eveline Delfgauw:

Heerlijk weer in het mooie Belgie met de Oldtimer en je lief roepen bij ons vanuit een snikheet Zoetermeer wel jaloerse momenten op ( onze vakantie begint pas over 2 weken)
    En moeten nog maar afwachten of al het mooie weer tegen die tijd niet allemaal vergeven is.
    Verder wensen wij jullie een heerlijke vakantie toe met mooie en alcoholvrije versnaperingen want de Mc Chouffe van 8% had bij jullie al toegeslagen he ?????

Graduation Day. 9 september 2016. = Anne-Lize

Dus geniet met mate , maak mooie tochten en Dick en Netty ,Bedankt voor jullie leuke en fijne teksten/ verhalen waardoor het lijkt of wij ook een beetje op vakantie zijn.

• 10 September 2016 - 09:56

Dick Dam:

Excuses; een correctie van de redactie.
    Deze Graduationday is van Annelize maar vinden het natuurlijk voor beide meiden fijn dat ze zijn geslaagd.

• 10 September 2016 - 17:40

Sandra:

Hoi vakantiegangers, wat geweldig dat jullie nu dan met Bertie op vakantie zijn. En super mooi weer ook nog. Geniet er lekker van en ik vind het ook erg leuk om jullie zo te volgen met het reisverslag. Wie van jullie schrijft er zo leuk of doen jullie het samen?
    Ik dacht trouwens nog wel aan onze 1ste vakantie samen Dick...met de trein naar Luxemburg en daar op verschillende campings gestaan. Dat is wel heel lang geleden hoor. Het is daar prachtig!
    Veel plezier! Groetjes Sandra

• 11 September 2016 - 11:20

Alie:

Hallo vakantiegangers, wat leuk om jullie zo te volgen. Jullie treffen het met het weer zeg ,hebben jullie verdient.
    Dick schrijft weer zijn mooie verhalen zoals we gewend zijn.
    Heel veel plezier en mooie dagen met Bertie in Luxemburg.
    Liefs Alie

• 11 September 2016 - 12:04

Géraldine:

Sunny The Hague, 11 september'16.

Hi, "Reizende Roelen", Dick en Net,

Verrassend, om jullie op Den Ouwe Rode Bertie, buitenslands te zien. Ik had het er, toevallig?, jongstleden donderdag nog over met oompje Frans, Lars en Vince. En nu zijn jullie, zowaar, op pad met dit historische vervoermiddel!! Luxemburg, met streeklekkernijen omspoeld met fijne wijnen, dat mòet een succes worden.
    Ik verkeerde eerst in de veronderstelling dat jullie, met de camper, in dit zomerse-najaar, naar Praag zouden gaan. Streep ik dìe hoofdstad wel ff weg, in mijn agenda. Ik houd nl graag zoveel mogelijk van jullie reisdoelen bij.
    Wat, trouwens, óók niet meer bij te houden is, dat is mìjn reis ( nog dìt jaar gráág ). Jullie kennen die mop van 'die vrouw, die met vakantie wou?'. Welnu, dat ben ik!! Ik probeer al, sinds mei een gezelschapsreis van 1 week te boeken naar een hoofdstad!! Na veel wikken en (dwaal)wegen werd dat Good Old London!!!
    Déze keer met een andere touroperator, want er waren véél meer excursies te boeken. Dat werd dus de Reisorganisatie "Effe Weg". Jaaaahaaaa, lacht u maar, meneer Sonneveld!!!
    Telefonisch alles geregeld en in no-time lag de bevestiging op de deurmat. Yessss, zij het dat ik sindsdien, omdat er te weinig animo voor 5-daagse reizen was, van de éne datum naar de andere, doorgeschoven werd. Vorige week, ik...zou....op 24 oktober via de Channel naar Londen gaan...alwéér een telefoontje: jullie raden het. Of ik, wellicht dan 'Een Reis Met Vertrekgarantie' wilde boeken? Die gáát écht,heus,werkelijk!!!
    Ik heb, na ampele overwegingen, dan uiteindelijk besloten om tòch te gaan!!! Ennnn daar komt-ie!!!!
    28 november, 5 dagen:BERLIJN!!! Nog nét geen PAASREIS!!!
    Ik verheug mij er, ondanks alle malheur, erg op! Ik was er, drie jaar geleden slechts 1 dag; toen had ik een reis naar Brandenburg e.o. Ik geef jullie, de "thuisblijversinformatie", nog van tevoren.
    Maarrrrr....zeer....aangenaam verblijf in het Luxemburgse. "Santé" lieve allebei. Tot horens, ziens,schrijfs hè????
    Ma/Géraldine