Weinfest Grevenmacher Luxemburg - Reisverslag uit Hosingen, Luxemburg van Dick Dam - WaarBenJij.nu Weinfest Grevenmacher Luxemburg - Reisverslag uit Hosingen, Luxemburg van Dick Dam - WaarBenJij.nu

Weinfest Grevenmacher Luxemburg

Door: Netty en Dick

Blijf op de hoogte en volg Dick

13 September 2016 | Luxemburg, Hosingen

Grüß Gott vanuit Luxemburg,

Luxemburg maakt gebruik van meerdere talen en dat verschilt per streek, aangezien we nu in het Duitse deel zitten en even verhalen vanuit Grevenmacher houden we Grüß Gott maar even aan.

Op nine-eleven (15 jaar na dato) zijn we in het zonnetje naar Grevenmacher gereden met Bertie en hebben het weinfest van Grevenmacher bezocht, heeft om en nabij de 4100 inwoners en is Zuid-oostelijk gelegen aan de Duitse grens.

Ieder jaar is er een verkiezing van de Riesling Koningin en dit jaar is de keuze gevallen op Aline, een Aziatische dame van zover wij het hebben kunnen beoordelen Thaise origine o.i.d. wat we op zich een mooi stukje integratie vinden bij zo’n traditioneel evenement.

Eenmaal daar aangekomen hebben we Bertie netjes geparkeerd en vastgelegd aan een boom en zijn we rustig de stad gaan verkennen, we kwamen er al snel achter dat dit niet meer nodig had van een klein uurtje en zijn daarna neergestreken bij een “Bratwurst und Frieten” stand omdat een goede voorbereiding tot het beste resultaat leidt en vervolgens kwam de fanfare uit Mook ons muzikaal vermaken.

De optocht die voor nine-eleven gepland stond was een gevolg van 45 partijen bestaande uit fanfares uit Nederland (Mook en Gendt inclusief schutterij), België, Duitsland en Luxemburg en praalwagens van lokale ondernemers en wijnproducenten. Het feest ging om 15.00 uur beginnen en de optocht eindigde om 18.00 uur met de praalwagen van Koningin Riesling Aline de 1e.

Wat rustig begon toen wij om 13.00 uur aankwamen ontpopte zich tot een groot wijnfeest met duizenden mensen.

In de optocht werd gratis wijn geschonken waarbij diverse mensen het stadium van gepaste dronkenschap begonnen te bereiken en vanwege het terugrijden (55 km) hebben wij ons (bij wijze van uitzondering) beperkt tot 3 kleine glaasjes en een veelvoud aan water en fris.

In tegenstelling tot Boppard aan de Rijn (Duitsland) waar we in 2012 zijn geweest heeft de Moezel de strijd naar onze mening ruimschoots gewonnen. In Boppard waren er namelijk meer rollators dan mensen en er werd traditioneel “Runderrollator mit knödels” geserveerd, niet iets waar je als culinair ontdekker van warmloopt zeg maar.

Wellicht dat we in Cochem (aan de Moezel) ook nog eens een keer een bezoek gaan brengen met de camper en dan kunnen we net iets meer dan drie kleine glaasjes proeven, wellicht dat er nog meer geïnteresseerden zijn of dat we toch echt door moeten pakken bij een ander klein feestje in München maar dan wel in lederhosen of zo en wie weet komen we dan ook een Big Old Red Bertie tegen.

Voor de rest gaan wij komende week nog wat sporen trekken door Luxemburg en vrijdag via de Ardennen en de Eiffel weer naar huis en zijn we zaterdag weer fris en fruitig weer aanwezig op de familiedag die dit jaar in Noorden bij Peter en Lieneke wordt gevierd.

Daarna halen we onze “Jackie boy” op in Nieuwegein en is aanstaande zondag alles weer als vanouds met Bertie op stal, onze Jack die de tuin weer (on)veilig maakt en tomaatjes en aardbeien die wachten om geplukt en gegeten te worden.

We hebben onze mand met herinneringen weer bijgevuld en voldoende afspraken tot het einde van het jaar en ja Ma, we hebben in december nog een date staan met John en Lisette in Praag met de kerstmarkten en als het een beetje meezit zijn gaan de Boys op 26 november aanstaande in het Stade de France een potje rugby kijken Frankrijk tegen New Zealand (All Blacks).

Dat wordt met zeven mannen (Dave, John, Jeff, Dick, Jesse, Duncan en Laurens) afreizen naar Parijs in de Landrover van Dave en zijn we gekleed in het zwart en wie weet gaan we voortijdig nog de Haka doen om de sfeer er alvast en beetje in te brengen (dit klinkt een beetje als het Novemberfest).

Wie weet plaatsen we nog wat foto’s op deze site en delen we de levensvreugde vanuit Parijs en/of Praag als er tenminste iets te beleven valt !!!!

Tot zover Luxemburg en tot ziens bij de familiedag of bij een andere date en Grüß Gott van Netty, Dick en Big Old Red Bertie.

• 13 September 2016 - 13:21

Sandy:

Leuk verslag en jullie hebben ook prachtig weer!
    Veel plezier nog in Luxemburg.
    Xxx

• 13 September 2016 - 18:26

Géraldine:

Tropiejs Den Haag, 13 september '16.

Gluck Auff, jullie beiden op "den Rooien Bertie",

Jaahaaaa, een verslag wat er zijn mag! En...."de Weergoden" óók nog eens op jullie pad. Vanavond weer een terrasje met een koel briesje en een sprankelende versnapering vanzelfsprekend. Ook hierzo wordt aan 'de inwendige mens' gedacht en tevens in praktijk gebracht. Bij ons aller stamrestaurant "Luden" want jaaaa, morgen de 14e september, gaan....hou jullie vast...Parlementsleden en beleidsmedewerkers een sportieve competitie voeren op het Plein. Bedoeling? "WIE IS DE SPORTIEFSTE PARLEMENTARIËR?"
    Een groot podium, pagode-tenten en een groot veld aan kunstgras is gedeponeerd, plus...dát zag oompje Frans: twee enorme bergen zand waarop hij de opmerking maakte:" Die....zijn voor "de Struisvogelcompetitie"!!!! Jullie begrijpen dat al dat opbouwen aldaar, dorstig maakte en er er "ingegrepen" moest worden. Wat ook geschiedde.
    Het wordtt, morgen, dan ook...één Grote Verrassing, Dick en Net, wèlke parlementariër wát gaat doen!!!
    Het spel "Subbuteo" ( vingervoetbal ) zal dat...tòch óók nog een kans maken??
    Très sympatique om mij de data van jullie uitjes, dates en aktiviteiten te mailen.
    Gigantisch....the "All Black" te gaan toejuichen met jullie "Herensociëteit!!!! Ik ben er in gedachten bij, als ik opweg ben naar Berlijn.
    Ik zou zeggen:"Salute!!!" en jullie horen nog de eventuele bijzonderheden over "De Sportiefste Politieker m/v"
    Groetjesssssss
    Ma..Géraldine