The John Lennon Wall. - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Dick Dam - WaarBenJij.nu The John Lennon Wall. - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Dick Dam - WaarBenJij.nu

The John Lennon Wall.

Door: Dick en Netty

Blijf op de hoogte en volg Dick

09 December 2016 | Tsjechische Republiek, Praag

Na zdraví vanuit Praag,

John Lennon werd in New York werd vermoord, voor ons een reden te meer om de John Lennon Wall in Praag te bezoeken en dit te herdenken in de John Lennon Pub aan de zijkant van de Karelsbrug.

Op 8 december 1980, om 22.50 uur, werd Lennon voor zijn huis in het Dakota-gebouw aan 72nd Street neergeschoten door Mark David Chapman met een .38 Charter Arms Special-revolver. Lennon werd nog in een politieauto naar het Mt. Sinai West Hospital gebracht, maar had al te veel bloed verloren en overleed kort daarna op 40-jarige leeftijd.

Om 23.15 uur werd hij dood verklaard. Eerder die avond was Lennon nog door zijn moordenaar aangesproken en had hij voor hem een exemplaar van Double Fantasy gesigneerd. John Lennon werd op 10 december gecremeerd in Ferncliff Crematory in Ardsley, New York. Yoko Ono heeft Johns as uitgestrooid in Central Park, waar later het Strawberry Fields memorial is gemaakt.

Met een beetje geluk komen we nog eens in New York en zullen we het Strawberry Fields memorial bezoeken.

Velen zijn natuurlijk al in Praag geweest en wij hebben in 2012 een bezoek gebracht van slechts één dag omdat we destijds met de motor in het Beierse woud waren en toch wel erg nieuwsgierig waren naar Tsjechië.

Deze keer hebben wij nu samen met John en Lisette (waarmee we nu voor de 9e keer samen) een (lang) weekend weg zijn, gezien de veelheid aan bezienswaardigheden hebben we nu echter gekozen voor 5 dagen in plaats van de ruguliere 4 dagen.

Donderdagochtend 1 december zijn we vanaf Schiphol vertrokken naar Praag en dat is werkelijk een kippenstukje van anderhalfuur vliegen.Ons appartement ligt midden in het centrum aan de Husova en dat is dichtbij de Oude Synagoge en Joodse begraafplaats van Praag waarover later meer.

De taxichauffeur die qua formaat evengroot is als John en Dick bij elkaar is er één uit de categorie “gewoon U blijven zeggen” en hij racet met zijn BMW 7 serie even snel vanaf het vliegveld naar het centrum en daar zijn de straten niet altijd even breed maar dat maakt voor hem niet uit.

Voetgangers of niet gewoon gas erop en binnen no time staan we op het grote plein van Praag met de beroemde klok en nu ook voor zien van een geweldig grote kerstboom en kerstmarkt. Hier wordt nog relatief veel op houtskool bereid waaronder de Trdelnik (hoorn van bladerdeeg met o.a.kaneelsuiker), speenvarken en pittige worst want de Tjechische keuken staat niet echt bekend om om zijn “caloriearmoede” en vet is altijd één van de hoofdbestanddelen.

Daar tegen over staat dat er een veelheid aan goede biersoorten is waaronder de Kozel bruin met een Alcoholpercentage van 4,9% wat voor een bruin bier aan de lage kant is.

“s avonds hebben we in de Maiselova synagoga van Praag om 19.00 uur een concert van GALANICA Y LA FLOR bestaande uit zes dames die muziek maken uit de 17e en 18e eeuw met een triangel, cello, viool blokfluit en met zang.

Daarvoor is het nog even de beurt aan het Hardrockcafé waar het al gezellig druk is en de soundcheck voor later op de avond plaatsvindt, hoe groot wil het contrast hebben vragen we ons af met nu een paar rockers op het podium en straks klassiek naar de Synagoge.

Aangekomen in de synagoge blijkt dat er maximaal 60 personen aan wezig zijn en wanen we ons langzamerhand aanwezig op een exclusief feestje en eerlijk gezegd werpt dit optreden een blik vooruit op het kasteel dat we morgen gaan bezoeken.

De dames spelen er gedreven op los en en de fluitiste maakt met regelmaat trappende bewegingen en wij kijken elkaar aan en denken ... dat moet haast wel een volbloed zijn maar dit terzijde. De dames spelen gedisciplineerd waarbij de dame op de cello samen met één van de violistes de maat bepalen.

Het geluid klinkt is prachtig in de synagoge en en het is jammer dat er niet wat meer kerstentourage is aangebracht waardoor het wellicht ook nog tot een vervroegd kerstconcert kon uitgroeien en na ruim 90 minuten verlaten we het feest hier en rocken we we nog wat verder in het Hard Rock Café van Praag.

De weg terugvinden blijkt nu echter lastiger vanwege de “slechte” kaart en kleine lettertjes en we dwalen er lustig op los. Zo wordt een wandeling van 10 minuten toch nog 35 minuten, achja het maakt dan toch meer kapot dan je lief is !!!

Daags daarna het kasteel bezocht en effe lekkâh toeristich met de Tsjechisch wacht op de de foto en die man had het koud want de dagtempratuur lag al tegen het vriespunt aan (als ie maar ijs en ijs koud is dan staat lekker goed stil). Bij het kasteel de ballroom, het gouden straatje en de kathedraal bezocht met de graven van verschillende koningen.

Daarna met de tram door naar de Strahov Monastery met z’n schitterende bibliotheken waar ook Franz Kafka zijn inspiratie opdeed en wij geven hem gezien de schoonheid van dit alles zeker geen ongelijk.

Geïnspireerd door al deze wijsheid zijn we weer snel een Kláster biertje gaan halen want stel je eens voor dat we straks verdacht worden van kennis !! Dat kan toch echt niet de bedoeling zijn en hup we doen er dan nog maar één om het af te leren.

Daarna heuveltje op door het schemer naar de Praagse toren en hup met de beroemde tram 45 graden naar beneden, vervolgens lekker Tsjechisch gegeten maar deze mixed grill was echt niet voor herhaling vatbaar met brooddumplings en vette jus. Wij denken dat deze kok een slechte en liefdedeloze jeugd heeft gehad met een Russiche leermeester uit de jaren zestig. Na deze Stalinistiche hap doen we nog even een rondje en gaan we op stok terwijl het gaande weg steeds kouder (min 5) begint te worden in Praag.

Wij dachten trouwens voor de kou een oplossing te hebben gevonden in Slivovice (pruimenlikeur) maar helaas is dit middel ook te erg gebleken voor opname in het nieuwe boek van strafrecht, die doe je namelijk je ergste vijand nog niet aan. Hetgeen ook verklaard dat we het in de martelkamer in het kasteel ook niet zijn tegengekomen !!!

De volgende dag lekker met de boot over de Moldau en wat ook wel weer grappig was dat we aan de valreep stonden en er een groep met Italiaanse toeristen aan kwam en ons een aantal vragen stelden.

Wij luisterden aandachtig en zeiden tussendoor begrijpelijk si, si met instemmende bewegingen waarna Dick tegen John in het Nederlands zei “weet jij waar ze het over hebben? Waarop John druk gebarend in verbasterd Italiaans uitlegde dat ze “ Per favore” echt naar de kassa moesten” We hebben met z’n allen in een deuk gelegen en later Scussi gezegd voor het “misverstand”.

Later op de dag zijn we in de echte Sint Nicolaas kerk geweest die volledig in Barokke stijl is opgetrokken en in Europa zijn evenknie niet kent.

Het vreemde is dat deze Klaas met zijn staf ook mensen tegen de keel drukt terwijl hij veelal wordt geroemd om zijn vrijgevigheid en geduld.

In Tsjechië is Sint Nicolaas ook bekend maar gaat hij hand in hand met de duivel. Misschien is dat voor Nederland ook een goed alternatief zodat we gelijk van alle stroopwafel, roetveeg en kreukelpieten af zijn en ook van de discussie want “Wie daarna de duivel wil weren wordt afgevoerd met Pek en Veren” en dat is dan tevens regel één en de laatste.

Vervolgens naar de John Lennon Wall en een lunch genoten in de John Lennon Pub, heerlijk genoten van "John Lemonade" en een fijne maaltijd. Vervolgens door naar de Karelsbrug om in ganzenpas de overtocht te volbrengen en snel door naar de Ierse Pub want de meisjes gaan dan lekker winkelen.

Even lekker rugby gekeken Engeland-Australië met een Guinness en het laatste kwartier van El Classico waarbij het op het laaste moment 1-1 werd. Voor de vernadering deze keer lekker indiaas gegeten.

Aan het einde van de maaltijd nog even een plasje doen waarbij Dick bij het openen van de deur een oude man op z’n knieën zag zitten vooreen gele flats met harde stukken die daar vloer aan schoonwegen was. Verbaasd keek hij omhoog en zei “Hello I’m a little Sihk” en we dachten “Oh, maar dat is niet vreemd voor een Indiaas restaurant”, vervolgens nam Dick “The Ladies room” om de gele flats te ontwijken.

Later terug in het restaurant zat deze meneer weer doodleuk bij zijn vrouw aan tafel met een koffie en cognac en heb ik onze “ladies and gentleman” gewaarschuwd voor plaatselijke gladheid.

Op zondag naar de Joodse begraafplaats en de Oude Synagoge waar alle namen van de in de tweede wereldoorlog omgekomen Joden staan vermeld op de muren hetgeen een indrukwekkend gezicht is.

Daarna over de begraafplaats , de Oude Joodse Begraafplaats is de oudste nog bestaande joodse begraafplaats van Europa. De begraafplaats ligt in de wijk Josefov. De begraafplaats was in gebruik van 1478 tot 1786 en tegenwoordig is het onderdeel van het Joods Museum.

Het aantal mensen dat op deze begraafplaats begraven ligt is niet vast te stellen, omdat er op sommige plaatsen meerdere lagen (12) van graven boven elkaar liggen. Ondanks de kleine oppervlakte van ongeveer één hectare wordt het aantal grafstenen op ongeveer 12.000 geschat. Vermoedelijk liggen er echter lichamen van zo'n 100.000 mensen. Een aantal bekende personen die hier zijn begraven zijn Jehoeda Löw (overleden 1609), Mordecai Meisel (1601) en David Gans (1613).

’s Middags hebben de heren een biertour gedaan en de dames zijn aan het winkelen/keuvelen gegaan. De laatste dag hebben we de overgebleven tramkaartjes opgereden en hebben de de gedenkplaats van Jan Palach bezocht voor het nationaal Museum bezocht die jaarlijks op 24 januari word herdacht met 1 minuut stilte. Het is te hopen dat hij vanuit het eeuwige jaarlijks meekijkt en beseft dat zijn daad van zelfverbranding op 19 januari 1969 niet voor niets is geweest.

’s Avonds vertrekken we weer naar het oude vertrouwde en staat tot onze verbazing dezelfde taxi-chauffeur weer te wachten en hup daar gaan al die voetgangers weer, het eerste duiveltje van de nieuwe Klaas is hier al gevonden maar wij blijven toch gewoon U zeggen hoor !!!

Wij zeggen “Na zdraví” en wensen u alleen alvast prettige feestdagen toe en denk nog eens na over het alternatief van de Pieten want dit jaar waren we net te laat voor pakjesavond en wij voorzien u graag van Tsjechisch advies.

Groetjes van Netty en Dick en natuurlijk van Lisette en John.

• 09 December 2016 - 19:51

Lineke:

Ha Dick en Netty. Dat is lang geleden. Zo te lezen hebben jullie je weer uitermate goed geamuseerd. Heerlijk!
    Wij gaan binnenkort ook naar Praag en aangezien het 40 jaar geleden is dat ik er was hebben jullie beslist een paar lekkere eetadresjes voor ons. Laten we weer eens gezellig wat afspreken. In ieder geval wensen we jullie alvast heel fijne feestdagen. Liefs Mar en Lineke

• 09 December 2016 - 21:12

Dick Dam:

Helaas kunnen we even geen foto's oploaden omdat we over de limiet zijn.
    Wellicht dat het binnenkort wel gaat lukken, houdt het met regelmaat in de gaten of kom gewoon een borrel halen. Mar en Lieneke, we hebben zeker leuke tips voor jullie en we nemen binnenkort contact met jullie op :-) even gezellig bijpraten !!!

• 09 December 2016 - 21:25

Corry Plas (moeder Van Lisette):

Aangezien wij 3 maanden geleden in Praag waren(ikzelf voor de 3e keer)was dit heel herkenbaar. Praag is zo leuk! Aan Dick is een schrijver verloren gegaan. Leuk hoor!

• 10 December 2016 - 14:36

Géraldine:

Het Haegje, 10 december 2016.

Een recht 'Goede middag' Dick en Net,

Cees Nooteboom had het je niet kunnen verbeteren. Reve...mmmwwwoi...wellicht, hier en daar maar dat was dan ook een romancier en geen reisauteur.
    En....zoals..bekend en vetrouwd...weer voorzien van extra fijne details. Men hòòrt, ruíkt, en zìet het!
    En ja, ook de cultuur, in, onder andere, een klassiek concert, hebben jullie ook eer aan gedaan. Men had er, toen ik er met mijn zus Lia verbleef, zelfs een beroemd marionettentheater wat o.m. opera's van Mozart en andere bekende tijdgenoten, ten gehore bracht.
    De Synagoge is, zoals jullie hebben ondervonden, een Gedenkplaats op zich. Daar hoort de begraafplaats, als bijzonderheid, zéker bij.
    Ik ga er, indien eventjes tijd, op onze Familieborrel binnenkort, over horen.
    Maak er weer een genoeglijk weekend van, samen met Harley.

Omhelzing en...à bientôt!!!