Hello dad, we’re at the Yankees Stadium. - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Dick Dam - WaarBenJij.nu Hello dad, we’re at the Yankees Stadium. - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Dick Dam - WaarBenJij.nu

Hello dad, we’re at the Yankees Stadium.

Door: Netty en Dick

Blijf op de hoogte en volg Dick

22 September 2017 | Verenigde Staten, New York

Hello boys and girls, ladies and gentlemen,

This is your broadcast from New York waar de VN vandaag zijn jaarlijkse vergadering afsluit en we afgelopen dinsdag onze mister Trump hebben zien optreden en wat wel weer een vervolg zal gaan krijgen maar dit ter zijde Maxima, Rutte en Koenders zijn ook aanwezig maar die hebben we nog niet gezien)

U begrijpt het al, we zijn maandagavond aangekomen in New York in ons appartement in Washington Heights aan de bovenkant van Manhattan. We hebben voor de komende dagen een druk programma want in zo’n stad als deze heb je zoveel mogelijkheden.

Na een aantal praktische zaken; metrocard, tickets voor musea en bus zijn we naar de USS Intrepid-USS Growler geweest. Dit vliegdekschip van net na de 2e wereldoorlog heeft deelgenomen o.a. aan acties in Korea en Vietnam en is een ware lust voor iedereen van dit soort RTL 7 “mannendingen” houdt.

Veel staal en militaire vliegtuigen van een Phamtom tot een MIG, een Huey Helikopter tot een bekend gevechtsvliegtuig van Lockhead waarbij “onze” prins Bernhard in 1976 steekpenningen heeft ontvangen ter waarde van 1,1 miljoen dollar. Die waren zogemaande bedoeld voor het Wereldnatuurfonds waarbij onze prins maar al te graag op reis ging om wild af te schieten. Het was een geweldenaar die man die daarnaast ook aan de lopende band vreemd ging en er in Nederland gewoon één grote na-oorlogse fuif van heeft gemaakt.

Als klap op de vuurpijl stond er in de hangar op de USS Intrepid de laatste versie van de spaceshuttle en daarbij ben je echt onder de indruk van de grootte, wat een kolos en wat een indruk maakt zo’n ding wanneer je er onderdoor loopt. Tenslotte de USS Growler bezocht met z’n kruisraketten en een blik geworpen op de Concorde.

Na al dat staal was het s’avonds tijd voor “Baseballbats and Beer, dat betekent dat we naar een avondwedstrijd van de New York Yankees gaan tegen de Minnesota Twins en brengt ons terug naar de jeugd in Den Haag waarbij Pa Dam altijd al gek was van de Yankees, evenals JFK en Martin Luther King.

De wedstrijd start een uur later omdat het opeens weergaloos begint te regenen (Hurricane José is in de buurt) De wedstrijd gaat redelijk gelijk op maar de Yankees weten uiteindelijk met 5-2 te winnen. De dag daarna hebben we een middagwedstrijd op het programma staan en eerlijk is eerlijk die Amerikanen snappen commercieel wel hoe je het moet regelen.

Mooi stadion waar 48.000 mensen in kunnen, alles ademt de Yankees uit; bekers, ballen, shirts, caps, bats maar ook veel interactie met het publiek.

Op dinsdagavond werd er iemand ten huwelijk gevraagd, woensdag tijd voor felicitaties. Zakken Lays die worden uitgereikt, een paar trays Budweiser die worden wegegegeven. Op dinsdag kreeg iedereen die het stadion binnenkwam een T shirt (grijs-blauw met NY) en op woensdag een collectorsitem zonnebril met New York Yankees tekst erop, de coach die de tijd neemt voor selfies en handtekeningen.

De Yankees is onze club en tevens die van Didi Gregorius die op de Antillen is geboren en nu bij de NY een beroemde korte stop is en die op woensdag geschiedenis kan schrijven door zijn 25e homerun te slaan en daarmee legende Derek Jeter te verbeteren las best scorende SS (schortstop) van de NY ever.

Het leuke is dat Didi in zijn jeugd bij ADO heeft gespeeld en dat is tevens de club waaraan de familie Dam destijds aan was verbonden. Pa coachen en Jeff-Dick balletjes gooien-slaan en wedstrijden spelen.

Gelukkig is het weer op woensdag beter maar komen de NY 0-3 achter te staan, potverdorie hebben we daar zoveel kilometers voor afgelegd.

Maar dan "Boem" Aaron Judge een homerun met twee honken vol in de derde inning en dan in de vierde inning lopen langzaam de honken voor de NY vol en boom weer een homerun, deze keer van Sanchez. Vervolgens weer mensen op de honken en onze boem-boem Didi “Dutch Power” Gregorius is aan slag.

Spelletje tussen werper en slagman, bal binnenkant, een slider, daarna een fastball en dan BOOM , de 25E Homerun van Didi gaat in het rechtsveld de tribune in en het publiek is in extase, mensen staan, springen, juichen, klappen, scanderen ja schreeuwen zelfs Didi-Didi.

Hij is de best scorende SS ever geworden van de NY en wat een geweld met zo’n stadion en opeens staan ze met 9-3 voor, het kan soms raar lopen bij baseball.

Tenslotte eindigt de wedstrijd in 11-3 en gaan we tevreden verder met onze toer door NY maar die kan nu al niet meer stuk en ja Pa, ik denk dat de NY dit jaar de World Series gaan halen en nog gaan winnen ook.

Helaas kon jij dit in oktober 1996 niet meer meemaken toen de Yankees wereldkampioen werden maar alle seinen staan nu op groen en aan “onze” Didi zal het niet liggen want die gaat er nog wel een paar homeruns bij slaan en de laatste is voor jou, we love you dad !!!

Ondertussen hebben we het vrijheidsbeeld, Ellis Island, 9/11 en de Bronx Brewery ook al bezocht en gaan we morgen luieren in het Central park en gaan we naar de plaats waar John Lennon worden herdacht in zijn Strawberry field nadat hij op 8 december 1980 in het nabij gelegen Dakota hotel aan de 72nd street werd doodgeschoten en op 40 jarige leeftijd overleed.

Zondag brengen we een bezoek aan Washington en gaan we o.a. naar het graf van JFK op de Arlington Cemetery, Arlington National Cemetery is één van de 139 nationale begraafplaatsen van de Verenigde Staten. Hoewel het een militaire begraafplaats is, liggen er naast militairen ook bekende Amerikanen als presidenten, astronauten, politici en verdienstelijke burgers, waaronder 367 ontvangers van de Medal of Honor. Het ligt op een groene heuvel boven de rivier Potomac in Arlington County, Virginia, met zicht op Washington D.C.

De begraafplaats werd voor het eerst in gebruik genomen in 1864 en dagelijks zijn er ongeveer vijftien begrafenissen, de begraafplaats telt zo'n 400.000 graven en dat moet ook wel indrukwekkend gaan worden.
Voor nu groeten wij u en gaan we nog een paar dagen de Dutch explorers uithangen want zo is Manhattan uiteindelijk ook ontstaan en oh wat zijn wij stom geweest om die stuk land te verkopen want het is hier werkelijk altijd "rushhour" en je voelt de kracht van de Amerikaanse natie hier gewoon door de aderen stromen en laten we eerlijk zijn.

Zonder deze Yanks (en andere geallieerden) hadden we allemaal Duits gesproken en een beetje Nederlands verstaan ze hier gewoon want New York is tenslotte gewoon Nieuw Amsterdam.

Het vervolg zal volgende week tot u komen en voor nu zeggen we “see you later folks.

Groetjes van Netty en Dick vanuit NY with many Bronx IPA Beers.

• 22 September 2017 - 20:11

Jan En Eveline Delfgauw:

Hallo Globetrotters,
    Jullie daar genieten, dan kunnen wij ( na Vaals,Epernay ,Westende en nu in Biggekerke)hier toch een beetje meegenieten van feitjes,weetjes en jullie reisplezier.
    Doe voorzichtig en heel veel FUN
    Jan en Eveline

• 22 September 2017 - 22:12

Ma Géraldine:

Haagsche Kringen (onder de ogen van de 4 Kabinetsformeerders ) 22 september 2017. 21.55

Hi Net en Dick,

Een super verslag, van jullie ....Globetrotters. Werd er warm van, toen Pa, Fan-van-het-eerste-uur van NY, ten tonele werd gevoerd. En dat is "de Kers op de Taart" dat vanuit, zìjn club, ADO, een shortstop als "Bibi" de show weet te stelen! OP.....NAAR HET KAMPIOENSCHAP!!!
    Jaaahaaaa, "De Stad van Peter Stuyvesant" hadden we nooittttttt moeten verkopen! Maar "Onze" historische-voetstappen liggen daar toch maar mooi. Onverbreekbare band, ook door hun bevrijding, met andere Naties, van het Duitse juk.
    Ik zou zeggen: laat het maar borrelen en bruisen daar. Al dan niet op een straatterras of op een skyscraper!
    Benieuwd naar "The Capitol" en het"Pentagon" en alles wat Washington nog meer te bieden heeft.
    Ennnn....wat een knoeperds van papieren/plastic koffiebekers...drinkbekers hebben ze daar hè???
    Enjoy jullie Travel. GENIETTTTT XXX Ma/G.