Romantiek in Duitsland - Reisverslag uit Schongau, Duitsland van Dick Dam - WaarBenJij.nu Romantiek in Duitsland - Reisverslag uit Schongau, Duitsland van Dick Dam - WaarBenJij.nu

Romantiek in Duitsland

Door: dicknet

Blijf op de hoogte en volg Dick

20 September 2018 | Duitsland, Schongau

Beste allemaal,

Ondertussen weer “safe and sound” thuis en de camper weer schoon en veilig opgeborgen in de stalling. Om zover te komen vertrokken we vorige week vanuit Maccagno con Pino e Veddasca in Bella Italia waar we ons hebben ondergedompeld in rust, loopje naar de markt, wijntje halen en meer van dit soort basic handelingen.

Harley ’s morgens en ’s middags ballen, beetje zwemmen, tukkie doen en één van de baasjes paste zich soms moeiteloos aan.

We spreken nog een Nederlands echtpaar die de eigenaren blijken te zijn van Bungalowpark De Lindenberg in Holten, hier bevindt zich het Emaillemuseum en bezit Jacob Lindenberg een uitgebreide collectie brommers uit de jaren zestig. Wie kent u nu niet de Stokvis (Puch), Solex en Mobylette, Kreidler en Zündapp waarop de nozems rondscheurden.

We houden in in gedachten voor een leuk Nederlands uitje en krijgen van Jacob alvast een CD met sfeermuziek met prachtstukken “You are always on my mind”, “Ein bischen Frieden”, “Tears in Heaven”en “House of the Rising Sun”.

Na nog kennis hebben gemaakt met een Welshman uit de buurt van Penderyn Whiskey Distillery die al scheldend de camping opkwam omdat zijn vrouw hem het verkeerde pad had opgestuurd met zijn caravan (tenminste dit was zijn versie). Oplossing caravan loskoppelen en met de mover 250 meter achteruit manouvreren, daarna kwam hij rollend met zijn watervat voorbij en dit deed ons weer denken aan Hobbiton in Nieuw Zeeland (Lord of the Rings) mede vanwege de grootte van deze man en het struikgewas haren uit zijn neus.

Bij vertrek van de camping nog een praatje gemaakt en aangegeven dat we de Duitse Romantische route gingen rijden.

Gezien de blik in zijn ogen dacht hij werkelijk dat we gek waren geworden ... Romance in Germany, are you kidding mate? Nog even lekker gelachen en we besloten om via de San Bernadinopass te rijden via Zwitserland, Liechtenstein, Oostenrijk naar Füssen in Duitsland waar de Romantische route begint met 350 km naar Würzburg waar we vorige jaar onze reis naar Kroatië en verder begonnen.

We overnachten in Schwangau (Beieren) en zijn op kleine afstand van Schloss Neuschwanstein.

Neuschwanstein in Beieren is een kasteel in het dorp Hohenschwangau in de gemeente Schwangau bij Füssen in de Allgäu, gebouwd in de tweede helft van de 19e eeuw in opdracht van (de later krankzinnig verklaarde) koning Ludwig of Lodewijk II van Beieren. Het is het beroemdste bouwwerk van Lodewijk II en met zo'n 1,3 miljoen bezoekers per jaar een van de populairste toeristische attracties van Duitsland.

De bouw werd door Ludwig gestart in 1869 en zijn bedoeling was het oprichten van een middeleeuws ridderslot. Het ontwerp van de burcht werd gemaakt door de theaterarchitect en decorontwerper Christian Jank en voor de uitvoering waren Eduard Riedel en Georg von Dollmann verantwoordelijk. De werken aan het kasteel werd en bij het overlijden van Lodewijk in 1886 onmiddellijk stilgelegd.

Het kasteel werd oorspronkelijk de Neue Burg Hohenschwangau genoemd, zijn huidige naam kreeg het in 1886 na de dood van Lodewijk. De eerste naam ging terug op de burcht van de heren van Schwangau die zich op dezelfde plaats bevond. De middeleeuwse burcht Schwanstein bevond zich op de plaats van het huidige slot Hohenschwangau.

Ironisch genoeg werd het kasteel, dat gebouwd werd voor één enkele bewoner, zes weken na de dood van Lodewijk II geopend voor bezoekers, en sindsdien is het een Europese topattractie geworden. Toeristen kunnen te voet naar boven of (zoals de koning) zich per koets naar boven laten voeren.

Walt Disney heeft Neuschwanstein bezocht voordat de bouw van zijn eerste themapark begon en het was de inspiratie voor het kasteel van Doornroosje in Disneyland in Californië.

Helaas wordt het kasteel ’s morgens vroeg al direct overspoeld met horden Aziatische toeristen en vervolgen wij onze route naar Rottenbach. De Romantische route doet vermoeden dat de gehele route vol pracht en praal is maar al het asfalt en de aaneensluiting van betonplaten en verdroogde akkers maken vaak een verveelde indruk.

Toegeven dat er mooie binnensteden zijn en we besluiten voor de lunch te stoppen in de buurt van Shongau. We gaan voor Paulaner Hefe Weisse gebrouwen volgens het reinheidsgebot, Kubissuppe, salat, schnitzel und frites en rekenen, in tegenstelling tot Zwitserland, een heel klein bedrag af.

Helaas vergt het geheel binnendoor rijden iets teveel tijd en besluiten we halverwege iets meer gas op de plank te zetten en arriveren we aan het einde van de middag in Würzburg. Deze keer is de parkeerplaats druk bezet en parkeren we helaas niet aan de grasstrook. We lopen door het park over de historische brug langs wijn drinkende mensen en zijn binnen 15 minuten in het centrum, winkelen even gezellig en nemen daarna een terrasje en kijken even mensen en kijken naar de opbouw van een groot podium waar wederom op vrijdag een groot feest gehouden zal worden.

De volgende ochtend even lekker naar de bakker voor Kaiserbroodjes en croissants, daarna zetten we koers naar Braamt en praten we even lekker bij met Coby en Bert en hebben we de luxe van een privé grasveld met balveld.

Zaterdag rijden we relaxed naar huis en zijn we weer op tijd thuis voor familybusiness, uitgerust en voldaan hebben we weer zo’n 3000 km afgelegd en genoten van onze ervaringen.

Op naar het volgende avontuur en onze gedachten voor volgend jaar gaan uit naar de Baltische staten die op dit moment door Mar en Lineke worden verkend (leuke verhalen meiden)

Mocht u zich vervelen dan adviseren wij u wel de Romantische Strasse maar neem dan voor ’s avonds wel een mooi kaarsje mee voor net dat kleine beetje extra.

Auf Wiedersehen, Netty, Dick en Harley.

• 20 September 2018 - 16:24

Ma Géraldine:

Stad van Vrede en Recht, 20 september 2018.

Ik had al, zo het één en ander, van jullie "Break" doorheen Italië en Zwitserland, vernomen op onze Family-tesamenkomst, vanwege de verjaardagen van Duncan en Mabel, maar kan nu.....eindelijk....reageren. Dit apparaat wenst "Langs wegen der Traagheid" te communiceren. Maar...ik zag....opeens....de oranje ondergrond verschijnen en riep:" Prinsjesdag" heeft hier zijn invloed op uitgeoefend, Zeker en vást!!
    Het Najaars-landenuitje kan weer in De Kronieken. Wát is Moeder Aarde toch, op zeer veel plekken: aantrekkelijk. En daar is dan als "Cerise Suprème"..Slot Neuschwanzstein. Eeeehhhhh...een behoorlijke aanslag op de kuitspieren. Edoch...die hebben, Net en Dick, hun hoognodige rust, alweer gekregen.
    Blìjf reizen, rondkijken en....ONS.....bij jullie belevenissen betrekken.

Innige groetjes....Ma Géraldine

• 20 September 2018 - 18:26

Peter:

mooi reisje geweest Dick en Netty. twee weken geleden was neef Herman en Lida hier geweest voor een bakkie en die hadden ook de romantische route gevolgd. tot later. Peter.