Le Mont Saint Michel – Ile de Sein. - Reisverslag uit Île de Sein, Frankrijk van Dick Dam - WaarBenJij.nu Le Mont Saint Michel – Ile de Sein. - Reisverslag uit Île de Sein, Frankrijk van Dick Dam - WaarBenJij.nu

Le Mont Saint Michel – Ile de Sein.

Door: Dicknet

Blijf op de hoogte en volg Dick

22 September 2019 | Frankrijk, Île de Sein

Bonjour nos amis,

Afgelopen maandag zijn we vanuit vertrokken vanuit Woerden na een geslaagde familiedag met meer dan 50 familieleden. Deze gelegenheid was dit jaar extra speciaal omdat Hein en Marie (Pa en Ma Miltenburg-Vollering) dit jaar op 14 september 2019 precies 70 jaar getrouwd zouden zijn geweest en wij kunnen u vertellen dat de familie nog springlevend is en de vierde generatie met een absolute opmars bezig is met 20 jongens en meiden in de leeftijdscategorie van 0 t/m 15 jaar.

Op zondag 15 september was het Brediushonk in Woerden de "Place to be" en hebben we ons vermaakt met jeu de boules, taartjes, een warm en/of koud drankje en als klap op de vuurpijl kwam er om 17,00 uur een heuse friteskar langs. Alles was weer tot geregeld door Ans, Herman, Gunar, Tessy, Ivar en Vanessa, hartelijk dank hiervoor en natuurlijk dank aan Pim voor de puntentelling waardoor Jos, Joshua en Maaike er met de Jeu de Boules wisseltrofee vandoor gingen.

Eerlijk is eerlijk en zij waren van alleen toch wel de absolute top en je kan toch wel merken wie er van de familie de soepelste polsen hebben. Na afloop hebben wij met een man/vrouw of acht nog even een borreltje op de camping van Woerden gedronken en de Kruskovac perenlikeur viel goed in de smaak.

Maandag dus koers gezet naar Frankrijk en op een camping belandt nabij Rouen tussen de appelbomen waarvan het fruit hier wordt gebruikt voor de productie van cider en de goddelijke variant Calvados. Een paar boekjes meegenomen en bekeken wat wede afgelopen maanden aan feestelijkheden aan de Normandische kust hebben gemist vanwege de 75e verjaardag van de D Day landing in 1944 die ervoor heeft gezorgd dat we nog steeds moers taal spreken.

Dinsdag koers gezet naar Mont Saint Michel en een lekkere wandeling gemaakt naar het eiland. Le Mont Saint-Michel is een klein, rotsachtig getijdeneiland in Frankrijk gelegen in een grote baai aan de monding van de Couesnon.

Het granieten massief van de Mont Saint-Michel is bekroond met een middeleeuwse abdij. Op de torenspits van de abdijkerk staat sinds 1898 een beeld van de heilige Michaël dat honderdzeventig meter boven de baai uitsteekt. Het eiland ligt ongeveer 1 kilometer uit de kust bij de plaats Avranches in Normandië. Het is oorspronkelijk een getijdeneiland: het was over land bereikbaar bij laagwater, maar bij hoogwater was het omringd door water. Tegenwoordig loopt er een smalle brug, met pendeldienst, naar het eiland. De Mont Saint-Michel, met zijn trapstraten, is alleen toegankelijk voor voetgangers.

In 1979 werd de Mont Saint-Michel met abdijcomplex en de omliggende baai uitgeroepen tot werelderfgoed door de UNESCO. De Mont Saint-Michel is de derde toeristische trekpleister in Frankrijk na de Eiffeltoren en het Kasteel van Versailles, met jaarlijks meer dan 3.500.000 bezoekers.

Wij wanen ons een weg naar boven langs souvenirshops en restaurant en prikken ergens een vorkje mee, in de namiddag bereiken we de volgende campsite in Saint Lunaire en zetten we later voet op het Bretonse strand waar Harley vol enthousiasme achter zijn bal aangaat en zijn bezit verdedigd tegen boze Franse hondengenoten, Hugenoten zou je ook wel kunnen zeggen !!!

De volgende dag gaan we op weg naar het uiterste westen van Bretagne en komen we tenslotte op een mooie parking aan in Audiérne waar we op donderdag ochtend de ferry naar Ile de Sein nemen.
Corinne (een collega van Dick) heeft hier familie wonen en haar zus Nelly heeft hier een souvenir- kledingwinkel en haar zwager Paul-Yves is een (gepensioneerde) professionele pêcheur. We zijn hier voor vier dagen op het eiland en worden bij aankomst hartelijk ontvangen door Corinne en Willem.

We drinken een Brut de Zeelande op de goede start en lopen later een ronde over dit mooie en rustgevende eiland. Het Île de sein (Bretons: Enez Sun) is een Frans eiland en gemeente in het departement finistére in Bretagne. De inwoners van het eiland noemen zichzelf Sénans (Breton: suniz). Met een aantal naburige kleine eilandjes vormt het de gemeente Ile-de-sein met 244 inwoners (vanaf 1 januari 2016).

De inwoners van het eiland waren vooral betrokken bij het verzet toen Charles de Gaulle zijn beroemde aantrekkingskracht op de BBC Uitlas op 18 juni 1940, was het Île de sein, in tegenstelling tot de rest van Bretagne, nog niet Duitse Wehrmacht. Van 19 tot 26 juni vertrokken alle mannelijke bewoners van het militaire tijdperk die de vissers waren in het civiele beroep met hun schepen en sloten zich aan bij de strijdkrachten van het vrije Frankrijk.

In eerste instantie maakten ze een kwart van de strijdkrachten navales Francoislibres (fnfl) en leidde de Gaulle naar de opmerking: "het eiland sein is een kwart van Frankrijk". Aan het einde van de Tweede Wereldoorlog was het Île de sein een van de vijf steden om de Ordre de la Libération te ontvangen bij decreet van 1 januari 1946.

Het eiland heeft verschillende bezienswaardigheden waaronder een vuurtoren, een oude kapel met menhirs, een lokaal museum, de kerk, verschillende restaurants en bars. Gemotoriseerd verkeer is er vrijwel niet en dagelijks komt de ferry om 10,30 uur aan met toeristen en vertrekt om 16,00 uur om het in alle rust achter te laten voor de bewoners en mensen met een nachtelijke verblijfplaats.

We genieten van de ondergaande zon en prachtige sterrenhemel en wisselen dit af met een diner bij Ar Men want alles hier is Keltisch en doet ons erg denken aan Wales, daarnaast hebben de Bretons hun eigen taal en versta je er (net als in Wales) helemaal niet van.

Op een gegeven ogenblik komt Paul-Yves met het voorstel om twee kreeften (mannetje en vrouwtje) die hij van de week heeft gevangen en nog in de fuik in de zee liggen op te halen en voor ons te koken. Dit voorstel slaan wij niet af en we genieten van de kreeft met verse mayonaise en stokbrood. Toch wel luxe om zo’n zwager te hebben en wij danken hem daarvoor zeer hartelijk. Merci bien Paul-Yves.

Ondertussen is het WK rugby in Japan begonnen en genieten we op zaterdagochtend van de wedstrijd Frankrijk- Argentinië en daarna de kraker Nieuw Zeeland- Zuid Afrika wat op z’n minst al een halve finale wedstrijd is het resultaat van beide partijen is dat Frankrijk nipt wint met 23-21 en The All Blacks met 23-13 van de Springbokken winnen.

We nemen nog een wijntje op de goede afloop en genieten tot zondagmiddag van de rust. Zondagochtend staat de wedstrijd Schotland-Ierland op het menu en om 16,00 uur nemen we de ferry terug en overnachten we in Audiérne, daarna gaat onze reis (afhankelijk van het weer) verder richting La Rochelle waar we Ile de Ré aan zullen doen.

Het is deze keer de vakantie van de eilanden en het bevalt ons net als in Nederland prima.

Het vervolg gaat u binnenkort weer lezen en wij zeggen nu Salut et Santé en wensen Corinne, Willem en de kids nog een goede vakantie toe op dit mooie rustgevende eiland.

Bisous uit la Douce France en tot een volgende keer zullen we maar zeggen van Netty, Dick en Harley.

• 22 September 2019 - 09:51

Ma Géraldine:

Den Haag, 22 september 2019.

Bonjour, Net en Dick!

Grandioos, deze 'Eilandentrip'. Mon Coeur, en dan nog "Een flinke wandeling" gemaakt naar dat Fameuze-eiland, wat bij eb, tevoet te bereiken is. Ik neem aan dat de toeristische drukte...minder was...nu in de herfst. Het verslag...is...zoals...wij dat inmiddels gewend zijn, weer met diverse historische en hedendaagse feiten/voorvallen, gevuld. Dat leest...zo lekker weg.
    Laat jullie...ogen en andere zintuigen...TE GAST...blijven in "La Douce France". I'm curious naar jullie vervolg-reisavontuur.
    En nu....aan de koffie!!!
    Je vous embrasse............
    MA/GERALDINE

• 22 September 2019 - 12:35

Petra:

Weer geweldig leuk om te lezen. Ik kijk alweer uit naar het fotoboek. Fijne vakantie nog

• 22 September 2019 - 16:06

Ans:

Hè reizigers,
    Dank voor de mooie woorden over de familiedag....(wisseltrofee wist ik niet...dan is de brie er wel erg aan toe denk ik....het stokbrood trouwens ook..haha)
    Tjonge mooie reis weer...lekker kreeft bijzonder .... Fijne voortzetting, liefs uit Woerden

• 22 September 2019 - 17:33

Peter:

Het was zeker een lekker likeurtje zomaar op een rustige zondagavond op de camping in Woerden. Jullie zijn intussen al een mooi stukje Frankrijk in gereden. Ik heb als ik voor mijn werk onderweg was naar Brest, regelmatig het mooie Mont Saint- Michel in de verte zien liggen, maar wij zijn er nog nooit geweest. Misschien een keertje in de toekomst. Wij wensen jullie nog een hele mooie en veilige reis en vakantie toe. Groetjes Lieneke en Peter.