Bodensee-Thunersee-Lago Maggiore - Reisverslag uit Interlaken, Zwitserland van Dick Dam - WaarBenJij.nu Bodensee-Thunersee-Lago Maggiore - Reisverslag uit Interlaken, Zwitserland van Dick Dam - WaarBenJij.nu

Bodensee-Thunersee-Lago Maggiore

Door: Dicknet

Blijf op de hoogte en volg Dick

05 September 2018 | Zwitserland, Interlaken

Grruss got, Buongiorno,

Vorige week zijn we op donderdag vertrokken voor break van een paar weken. Allereerst zijn we voor een bandenwissel naar Duitsland Overath gereden om precies te zijn want wij waren op zoek naar vier nieuwe banden voor de camper.

Bij toeval spraken we een week voor vertrek Jetske en Sander die op weg naar hun vakantieadres door de Adac werden aangeraden om direct nieuwe banden te laten plaatsen, wij het adres gevraagd en een afspraak gemaakt op vrijdag om 11,00 uur bij de heer “Gummi Berger”. Binnen een halfuur was de klus (een stuk goedkoper dan im Holland) geklaard en konden we door naar de volgende stop aan de Bodensee in de buurt van Meersburg.

Deze rit van 850 km eindigde bijna in een aanrijding omdat een afgeleide automobilist twee auto’s voor ons op de voorganger klapte, onze voorganger week uit naar links en bleef direct stil staan, op dat moment was het weer erg slecht met veel regen en ineens moesten we vol in de remmen met 3300 kilo en konden we de nieuwe banden direct (tegen onze vrije wil in) testen.

Uitwijken was geen optie meer, de achterkant van de camper begon al uit te breken, de personenauto kwam steeds dichterbij en onze ogen werden steeds groter. Uiteindelijk kregen we de camper één meter voor de bumper van de personenwagen tot stilstand en wij denken dat we dit met de oude banden niet hadden gered.

Eén minpuntje, de motor was wel afgeslagen maar voor de rest zijn we voor de test geslaagd en de auto’s achter ons konden gelukkig ook op tijd tot stilstand komen. Safety first zullen we maar zeggen en bezuinig nooit op banden en onderhoud, Duitsland maakt de "Reifen" voor ons Höllander wel extra aantrekkelijk en wij zetten koers richting Zuid-Duitsland.

Aangekomen nabij Meersburg overnachten we in de regen en de volgende ochtend is alles opgeklaard en bezoeken we deze mooie stad aan de Bodenzee. Meersburg is een plaats in Baden-Württemberg, gelegen in het Bodenseekreis op de noordelijke oever van het Bodenmeer. Meersburg ligt, op een kwartier varen met het veerboot, recht tegenover het eveneens aan het Bodenmeer gelegen stadje Staad, een stadsdeel van Konstanz. De stad telt 5.627 inwoners.

Hier begint het nauwste gedeelte van het Bodenmeer. Rijnwater doorstroomt het Bodenmeer van oost naar west. Verderop naar het zuidoosten verbreedt het meer zich. Vanaf Friedrichshafen, in Duitsland naar het kleine Zwitserse stadje Romanshorn duurt de overtocht per veerboot 45 minuten. Daar is het Bodenmeer het breedst.

In het stadje staat het oudste nog bewoonde kasteel van Duitsland, dat ook Meersburg heet. Het dateert uit de 6e en 7e eeuw. Het zou kunnen dat de hofmeier Karel Martel er in de 8e eeuw korte tijd heeft gewoond. Hij bestreed de Saksen en later de Beieren. Het slot bezit nog kamers van uit deze periode. Het heeft muurschilderingen met heiligentaferelen uit de 9e eeuw.

Het bezit een wapenverzameling uit de Middeleeuwen en, een hele verzameling ridderhelmen met versierde hoofdtooien van alle grillige vormen, van hertengeweien, drakenkoppen, arenden enz. Het kasteelmuseum bezit nog harnassen en kurassen van de Pappenheimse en Saksische ridders, van de 14e en 15e eeuw, en van 1570 tot 1680.

Verder is er in Meersburg de oude stadspoort en het oude stadsgedeelte met vakwerkhuizen te bezichtigen. Hierna zetten wij koers naar Bermatingen dat 8,5 km verderop ligt en waar ’s middag om 17,00 uur het weinfest los zal barsten. We vinden een mooi plekje op een parkeerterrein bij een autodealer en besluiten om hier de nacht naast twee ander campers door te brengen.

We zitten nu op loopafstand van het feest en wat ons betreft mag het beginnen, we nemen een flesje rode Bodensee Spätburgunder Trocken en nippen het gerijpte druivennat met plezier weg.

De band begint ondertussen met veel koper, lederhösen en Deernlpakjes te spelen want we zitten tenslotte in het zuidelijkse deel van Duitsland. Ondertussen meldt de Weinprincess zich in een oude rode Opel van eind 19e eeuw/begin 20e eeuw en stillen we de “honger” met Wilde Kartoffeln, Schweinschnitzel mit bröd und krautenspätzle.

Ondertussen loopt het feestterrein aardig vol en spreken we hier en daar een woordje duits mee en het werd nog zeer gezellig. Tenslotte op naar de camper en pitten maar.

Zondag zetten we koers naar Zwitserland, Interlaken om precies te zijn en we nemen plaats bij camping Alpenblick. Helaas is het de maandag wat bewolkt zoals vaker in bergachtige gebieden en we besluiten om de ferry over de Thunersee te nemen naar het plaatsje Spitz.

Hier wordt volop wijn gemaakt en plunderen we de plaatselijke COOP van zijn Emmentaler kaas en worst, Gruyere, Tete de Moine en Blauwsee kaas en desembrood. De Zwitsers kunnen rekeningen schrijven met een vork en we laten de Zwitserse wijn even voor wat het is.

Daags daarna rijden we naar Murren en gunnen wij ons een blik op Schilthorn 2970 meter, Eiger 3970 meter, Monick 4107 meter en Jungfrau van 4138 meter. Deze dag hebben we geluk en het weer is schitterend voor mooie plaatjes.

Daarna vervolgen wij onze route richting de Gothardtunnel van 17 km maar wat is de route van Interlaken naar de Gothard geweldig met een maximale hoogte van 2230 meter rijden we langs besneeuwde bergtoppen en zien zeer veel motorrijders om te genieten van dit mooie natuurschoon.

Deze route is bij ons opgenomen in de top 10 mooiste routes ter wereld voor zover wij er natuurlijk verstand van denken te hebben. Ons einddoel is Lago Maggiore en we vleien ons net over de Zwitserse grens neer bij Maccagno.

Het zicht over het meer is geweldig en wij gaan de omgeving de komende week nader verkennen, maar laten we eerlijk zijn zon, strand, Bella Italia en troppo vino maken toch een hoop goed.

Wij houden contact en spreken u met het zicht op Zwitsers/Italiaans Lago Maggiore Arrivederci.

Netty, Dick en onze Harley die geen genoeg krijgt van het zwemmen en binnenkort misschien wel op moet komen voor zijn 1e Lago Maggiore zwemtest.

• 05 September 2018 - 15:22

Jetske:

Wat fijn dat jullie nieuwe banden hadden!!

• 05 September 2018 - 18:46

Essie:

Fijn om te lezen dat alles goed gegaan is.
    Je moet altijd zorgen dat je camper goed in orde
    is.
    Nu maar lekker genieten in het mooie Italië

• 06 September 2018 - 11:16

Jan Delfguw:

Ha Globetrotters,
    September is onze Nederland maand en staan dit jaar aan de rand van Leerdam ,lekker eten ,fietsen en alleen maar natuur en hond uitlaten zijn onze bezigheden.
    En het leukeis om jullie verhalen en belevenissen te lezen.
    En of het nou Canada,Ierland of nu deze reis is voor ons is het herkenning en opnieuw beleven.
    Doe voorzichtig en blijf genieten
    De nu echte oude buurtjes.

• 09 September 2018 - 16:00

Sandy En Jeff:

Hi Dick en Net,

Dat was een behoorlijk spannend begin van de vakantie. Gelukkig is het goed afgelopen!
    Veel plezier op jullie verdere avontuur.

Groetjes van ons.